Nedostatečně ukotvený náklad je na našich silnicích stále běžným jevem

Tisková zpráva - Téměř polovina nákladů u kamionů není na českých silnicích správně upevněna, upozorňuje policie. Právě nedostatečně ukotvený náklad kamionů je podle posledních statistik jednou z hlavních příčin vysokého počtu nehod nákladních vozů. Profesionální přepravci, ale ani řidiči osobních vozů by jištění nákladu rozhodně neměli podceňovat, varují experti.

Diskuse: 0

Ilustrační foto
reklama
Zemřel herec Rolf Hoppe! Zahrál si krále v Třech oříšcích pro Popelku! - anotační obrázek
Zemřel herec Rolf Hoppe! Zahrál si krále v Třech oříšcích…

Do této nešťastné bilance patří kromě špatného ukotvení nákladu také ztráta části převáženého nákladu, případně další položky," vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky. Přes tyto varovné údaje je nedbale ukotvený náklad na českých, ale i německých silnicích stále běžným jevem.

Špatně jištěný náklad je jako časovaná bomba

Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem za jízdy rozeznat. Náklad je navíc často schovaný pod plachtou. Že šlo o auto se špatně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle zabrzdit. To už je však nebezpečný náklad většinou na silnici. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, vysvětluje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklady odhalit: „Pokud například na autě před vámi vidíte, že je jistící systém již na první pohled povolený, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně by měly být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Jistit jedině s pomocí certifikovaných prostředků

Otázka kotvení nákladu se stává čím dál aktuálnější i pro mnoho řidičů, kteří běžně větší náklad nevozí. V dodávkách, pickupech i na přívěsech bývá přitom náklad špatně zajištěn ještě častěji než na nákladních vozech. Při transportu kol či větších zavazadel se rozhodně nevyplatí spoléhat na improvizované, podomácku instalované kotvení, nebo dokonce kotvit prádelními šňůrami, řemeny, či velice rozšířenými „gumicuky".

„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůraznil Dominik Kubik.

Pomůcky pro kotvení není totiž v Česku tak úplně jednoduché sehnat ani ve specializovaných obchodech. Je bohužel stále běžné, že např. v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice, což sice z výrobce ani prodejce nesnímá právní odpovědnost, ale problémy s nákladem to neřeší. Proto se s případnými dotazy na možnosti bezpečného kotvení obraťte na dopravní policii nebo požádejte o bezplatnou konzultaci přímo specializované experty.

Diskuze: Nedostatečně ukotvený náklad je na našich silnicích stále běžným jevem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky