Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nedostatečně ukotvený náklad je na našich silnicích stále běžným jevem

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Tisková zpráva - Téměř polovina nákladů u kamionů není na českých silnicích správně upevněna, upozorňuje policie. Právě nedostatečně ukotvený náklad kamionů je podle posledních statistik jednou z hlavních příčin vysokého počtu nehod nákladních vozů. Profesionální přepravci, ale ani řidiči osobních vozů by jištění nákladu rozhodně neměli podceňovat, varují experti.

Do této nešťastné bilance patří kromě špatného ukotvení nákladu také ztráta části převáženého nákladu, případně další položky," vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky. Přes tyto varovné údaje je nedbale ukotvený náklad na českých, ale i německých silnicích stále běžným jevem.

Špatně jištěný náklad je jako časovaná bomba

Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem za jízdy rozeznat. Náklad je navíc často schovaný pod plachtou. Že šlo o auto se špatně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle zabrzdit. To už je však nebezpečný náklad většinou na silnici. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, vysvětluje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklady odhalit: „Pokud například na autě před vámi vidíte, že je jistící systém již na první pohled povolený, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně by měly být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Jistit jedině s pomocí certifikovaných prostředků

Otázka kotvení nákladu se stává čím dál aktuálnější i pro mnoho řidičů, kteří běžně větší náklad nevozí. V dodávkách, pickupech i na přívěsech bývá přitom náklad špatně zajištěn ještě častěji než na nákladních vozech. Při transportu kol či větších zavazadel se rozhodně nevyplatí spoléhat na improvizované, podomácku instalované kotvení, nebo dokonce kotvit prádelními šňůrami, řemeny, či velice rozšířenými „gumicuky".

„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůraznil Dominik Kubik.

Pomůcky pro kotvení není totiž v Česku tak úplně jednoduché sehnat ani ve specializovaných obchodech. Je bohužel stále běžné, že např. v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice, což sice z výrobce ani prodejce nesnímá právní odpovědnost, ale problémy s nákladem to neřeší. Proto se s případnými dotazy na možnosti bezpečného kotvení obraťte na dopravní policii nebo požádejte o bezplatnou konzultaci přímo specializované experty.

Témata:  Nákladní auta

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 22:13

Minimální mzda dál poroste. Ministerstvo řeklo, jaký má cíl

Minimální mzda má od začátku letošního roku novou výši, od ledna se zvýšila o více než tisíc korun. Ministerstvo práce a sociálních věcí má navíc stanovený jasný cíl ohledně dalšího navyšování nejnižšího výdělku v nadcházejících letech. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy