Český řidič kamionu cestoval z Francie do Nizozemska, v první jmenované zemi ho ale zastavila policie. Nespáchal sice dopravní přestupek, přesto dostal pokutu ve výši 135 eur (3647 korun). Měl totiž příliš nízký plat.
Francie zavedla nový zákon, podle kterého musí cizí dopravci platit ve Francii řidičům alespoň minimální francouzskou mzdu. Podle informací MfD na to doplatil český řidič, kterého zastavila policie a požadovala potvrzení o mzdě ve francouzštině.
To ale řidič předložit nemohl a stal se tak jedním z prvních Čechů, kteří dostali pokutu za nízkou mzdu. "Zaplatili jsme to za řidiče, protože s takovým opatřením nesouhlasíme. Kdyby řidič nezaplatil, nemohl by pokračovat v jízdě," řekl MfD Radoslav Kusák, šéf ČSAD Uherské Hradiště.
Deník uvádí, že podobné pokuty se mohou stát v příštích letech samozřejmostí. Západoevropské země totiž chrání své pracovní trhy před řidiči z levnějších zemí tím, že vymýšlejí opatření, která mají vyrovnat náklady. Zavádí tak například povinnost pro řidiče přespat v hotelu, nikoliv v kabině kamionu.
"O stejném opatření uvažují i další země. Od 1. ledna 2017 Rakousko, Nizozemsko a Belgie, ještě do konce letošního roku Itálie. To je pro celoevropskou dopravu naprosto nepředstavitelné. Nejde o ochranu zaměstnance, jediným smyslem je naše firmy vytlačit z trhu," řekl deníku Vojtěch Hromíř, šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
"Kvůli francouzským a německým zákonům o minimální mzdě jsem se již v květnu obracel na Evropskou komisi, aby zákony prověřila, neboť se domnívám, že mohou být v rozporu s evropským právem. Nařizují totiž dopravcům z Česka i ostatních států EU, aby svým řidičům platili za dobu jízdy na území Francie nebo Německa aspoň ve výši francouzské či německé minimální mzdy. Ta je samozřejmě výrazně vyšší než odměna českých řidičů a čeští dopravci na takové mzdy nemají (mohlo by to vést k propouštění a krachu tuzemských dopravců). Komise ale na můj dotaz odpověděla velmi vyhýbavě s tím, že situaci řeší. Doteď ale nic nevyřešila a jak vidět, Francouzi již začínají rozdávat pokuty. V reakci na tento případ tak posílám na Komisi opětovně výzvu, aby v prověřování zákonů o minimální mzdě zrychlila a záležitost vyřešila dřív, než všichni naši řidiči dostanou pokutu za to, že mají moc nízký plat..." reagoval na zprávu europoslanec Jiří Pospíšil.
"Proti tomuto bychom měli zabojovat. Jde o zjevný protekcionismus a snahu omezit společný trh. Podle mne odporující právu. S novou direktivou (o které jsem psal a kterou nevítám) to nesouvisí, neb zřejmě se nebude této oblasti týkat. Jde tedy o problém možného nesouladu domácího zákona a evropského, kde domácí "prohrává". Před touto nebezpečnou blbostí nás může "zachránit" Evropská komise. Ta, na kterou většina Čechů neustále nadává. Ta Unii nevládne, ale odpovídá za zajištění dodržování dohodnutých pravidel. Všemi," napsal na sociální síti europoslanec Luděk Niedermayer.
"Již více než rok se touto "kauzou", která začala v Německu, zabývám. A mluvím s firmami u nás, kterých se dotýká. Věcně největším problémem není ani tak výše mzdy, ale absurdní a ekonomickým termínem "prohibitivní" náklad na plnění regulace (papíry, hlášení a překlady). A právě touto cestou bychom se měli účinně, kompetentně a rychle bránit. Myslím, že bychom měli uspět. A měla by to být priorita, jde o poměrně malou, ale do budoucna velmi významnou "bitvu". Pravda a právo je na naší straně, věřím, že na tom stále občas záleží," dodal.
Témata: platy / mzdy, Nákladní auta, EUR
Související
19. listopadu 2024 7:12
18. listopadu 2024 10:19
16. října 2024 10:54
12. září 2024 20:53