Transparentní podmínky jsou při výběru poskytovatele úvěru klíčovým parametrem jen pro 3 % Čechů. Více lidí se tak rozhoduje např. i podle reklamy. Tuto překvapivou bilanci ukázal aktuální průzkum společnosti Cofidis. Vůbec nejdůležitějším aspektem je podle něj předchozí osobní zkušenost s danou finanční institucí.
V teorii ideál
Aktuální data přitom ukazují, že si Češi význam transparentnosti alespoň v teoretické rovině uvědomují. V průzkumu mezi 500 respondenty se 52 % z nich shodlo, že ideální půjčka by měla být v první řadě právě transparentní. Podle 42 % by měla být především levná, ostatní pak řadí na první místo rychlost získání peněz. Představa o ideální půjčce se ale výrazně liší od kritérií, na základě kterých si lidé vybírají společnost, od níž si půjčí peníze.
Transparentnost při rozhodování propadá
Při výběru poskytovatele úvěru by se totiž na základě transparentnosti podmínek rozhodli jen 3 lidé ze 100. Toto kritérium tak dopadlo vůbec nejhůře ze všech 8 sledovaných, což je znepokojivé především s ohledem na skutečnost, že tato data mnohem více než hypotetická představa o ideální půjčce odráží reálný stav věci. „Nedostatečná průhlednost a skryté poplatky přitom mohou úvěr výrazně prodražit, a zásadně tak zkomplikovat jeho splacení,“ varuje Cyril Křůpala, marketingový a obchodní ředitel Cofidisu.
Věrnost hraje prim
Klíčovou roli při výběru poskytovatele úvěru hraje dobrá předchozí zkušenost, rozhodujícím faktorem je pro téměř 40 % Čechů. Vazby z minulosti jsou důležité i pro další pětinu dotázaných, kteří si nejraději půjčí peníze u společnosti, od níž už mají jiné produkty. „Zde je ovšem nutné rozlišovat mezi tím, co je výhodné a tím, co je jen pohodlné,“ varuje Křůpala. Část společnosti si to pravděpodobně začala uvědomovat, jelikož tento argument za poslední dva roky nejvíce oslabuje. Češi jsou tak více přístupní změnám a např. 53 % již zvažuje při volbě poskytovatele úvěru také značkové nebankovní společnosti.Reklama přebíjí i kvalitu
Další kritéria už jsou zastoupena výrazně méně. Pouze necelá desetina Čechů by se při výběru finanční instituce spolehla na doporučení svých známých či přátel. Jen 8 % by se rozhodlo pro tu společnost, která nabízí nejvýhodnější podmínky. Překvapující je fakt, že stejný počet lidí by si vybral poskytovatele jen na základě reklamy na jeho produkty.
Rychlost jako bonus
Poskytovatele, který umí nejrychleji schválit úvěr a dodat peníze, by si zvolila jen 4 % lidí. Rychlost úvěru tak propadla v průzkumu po všech stránkách. Hypotetická ideální půjčka by totiž měla být zejména rychlá pouze podle 7 % dotázaných. „Rychlost celého schvalovacího procesu je důležitá, posouzení úvěru a ověření všech potřebných údajů je nicméně zásadní a zabere nějaký čas, je-li prováděno důkladně a zodpovědně. Rychlost by tedy měla být při výběru poskytovatele úvěru spíše užitečným benefitem, nikoli hlavním sledovaným kritériem,“ uzavírá Cyril Křůpala z Cofidisu.
Související
7. listopadu 2024 11:32
19. srpna 2024 11:18
29. března 2021 11:04
30. října 2020 14:55
12. července 2020 10:08
1. června 2020 14:43