Češi neznají rozdíl mezi debetní a kreditní kartou

Jednu nebo více platebních karet vlastní 93 % Čechů. U osmi z deseti lidí jde o kartu bezkontaktní. Vyplývá to z výsledků exkluzivního průzkumu, který pro Raiffeisenbank realizovala agentura NMS Market Research. Oblíbené je placení kartou v obchodech. Jednou nebo vícekrát týdně takto platí téměř 70 % Čechů. Častěji jsou to lidé mladší, s vyšším vzděláním a z větších měst. Hůře jsou na tom Češi se znalostí karet, které nosí v peněžence. Polovina lidí si stále myslí, že prostřednictvím kreditní karty zachází se svými penězi nebo nevidí rozdíl mezi kartou kreditní a debetní.

Ilustrační fotografie
reklama

Podle statistik České bankovní asociace byla každá druhá karetní transakce v loňském roce provedena bezkontaktními platebními kartami. Ty už dnes podle průzkumu vlastní 80 % Čechů. „Výhodou bezkontaktních plateb je jejich rychlost. Zejména u malých částek  do 500 korun, kdy není nutné zadávat PIN, je zaplacení otázkou několika vteřin,“ uvádí Romana Lantorová, produktová manažerka Raiffeisenbank. Bezkontaktní platby preferuje  63 % dotázaných. Větší oblibě se pak těší u mladých lidí ve věku 18 až 24 let (přednost jim dává 70 % dotázaných) a u lidí s vyššími příjmy (75 %).

V obchodech platí kartou častěji mladí lidé s vyšším vzděláním 

Platby kartou v obchodech se u Čechů těší velké oblibě, alespoň někdy takto platí hned 94 % dotazovaných. Jednou nebo vícekrát týdně je to pak 68 %. Tento podíl se ale snižuje s rostoucím věkem (u lidí ve věku 55 až 64 let je to jen polovina). 

Frekvence plateb kartou v obchodech roste spolu s dosaženým vzděláním. Jednou nebo vícekrát týdně takto platí 87 % absolventů vysokých škol. Oproti tomu u lidí se základním vzděláním je to jenom 39 %. Romana Lantorová k tomu uvádí: „Lidé s vyšším vzděláním  ve své profesi méně pracují s hotovostí, výdělek inkasují na svůj účet a také své výdaje  na bydlení a služby řeší bezhotovostně. Je pro ně proto přirozenější použít i pro další výdaje platební kartu místo hotovosti.“ Placení kartou v obchodech je také oblíbenější ve větších městech, což je logické, protože zde také více obchodů karty přijímá. Ve městech nad 100 tisíc obyvatel dokonce 14 % lidí platí kartou každý den.

Kreditky znají lépe lidé s vyššími příjmy

Polovina Čechů stále neví, co je kreditní karta. Povědomí je přitom vyšší u lidí s vyšším příjmem (68 % lidí s příjmem nad 40 tisíc korun odpovědělo správně). 

„Pojem ´kreditka´ se vžil jako synonymum jakékoli plastové karty, kterou se dá zaplatit,  bez ohledu na její skutečný typ. Rozdíl zpravidla znají ti klienti, kteří nabídku kreditní karty v minulosti zvažovali nebo již mají debetní i kreditní kartu v peněžence. Klienti s vyššími příjmy se s nabídkou kreditní karty velmi často setkají u své banky. Ta vyhodnocuje bonitu klientů, a těm s dostatečným potenciálem na splácení kreditní kartu i aktivně nabídne. Samozřejmě s vysvětlením jejích výhod a rozdílů oproti kartě debetní,“ uzavírá Romana Lantorová. 

Výzkum pro Raiffeisenbank realizovala agentura NMS Market Research v průběhu září 2015. Osloveno bylo celkem 523 respondentů. Prostřednictvím on-line dotazníku v Českém národním panelu byl osloven reprezentativní vzorek populace ve věku 18 až 64 let.

Témata: platební karty

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky