Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nový mýtný systém zatím nepůsobí v dopravě problémy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Spuštění satelitního mýta v Česku nepůsobí ani dnes ráno dopravní komplikace. Podle provozovatele systému pomalu stoupá kapacita obchodních míst, kde se mohou přepravci registrovat, ale kolony na hranicích se netvoří. "Odbavujeme plynule," řekl po páté hodině ranní ČTK Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Dnešek je prvním pracovním dnem od nedělního spuštění systému a bude proto zatěžkávacím.

Provoz oproti neděli houstne a s tím podle Beneše pomalu stoupá kapacita vytížení prodejních míst. Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 procent. "Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu," upřesnil Beneš. Bylo to dané tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.

Satelitní mýto začalo na českých dálnicích platit od neděle 1. prosince. Spuštění neprovázely první den dopravní komplikace, kolony na hranicích či u obchodních míst se netvořily. Dnes se problémy čekají například u Bohumína na česko-polské hranici nebo na česko-slovenském přechodu v Lanžhotě.

Do nedělních 13:00, kdy v Česku začíná platit devítihodinový zákaz jízdy kamionů, se vybraly na mýtném čtyři miliony korun. Zpřesněný údaj neměl Beneš dnes ráno k dispozici. Do systému bylo do nedělního večera zaregistrováno zhruba 315.000 vozidel z očekávaných asi 458.000. Před spuštěním systému zbývalo přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Témata:  mýtné silnice, dálnice kamiony dálnice

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy