Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dopravci loni zaplatili za mýto rekordních 14,2 miliardy korun

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dopravci loni zaplatili za průjezdy dálnic a silnic na mýtném téměř 14,2 miliardy korun. Meziročně jde o nárůst o 23 procent a zároveň jde o nejvyšší výběr za rok od začátku fungování mýta v roce 2007. K růstu přispěla přes koronavirová omezení během roku zejména nová struktura mýtných poplatků. ČTK o tom informoval správce mýtného systému společnost CzechToll. Náklady na výběr mýta loni činily zhruba sedm procent z výběrů.

Loňské výběry překonaly v každém kalendářním měsíci miliardu korun. Nejvyšší byly v listopadu, kdy dopravci za mýto zaplatili 1,3 miliardy korun, což je i nejvíce od startu mýta. Hlavní podíl loňských výběrů tvořily poplatky za průjezd dálnic, které činily přes 12,56 miliardy korun. Dalších 1,63 miliardy korun činily poplatky za průjezd přes vybrané silnice první třídy. Přibližně polovinu vybraného mýta loni uhradili zahraniční dopravci, což platí i dlouhodobě.

Náklady na samotný provoz mýta i jeho další rozvoj za loňský rok nepřekročí podle CzechTolli miliardu korun. "Parametry, které požadoval stát a podle kterých jsme satelitní mýtný systém vybudovali, byly zvoleny na základě odborné úvahy a třináctiletých zkušeností z provozu první generace mikrovlnného mýtného systému. Díky tomu se nyní náklady na výběr mýtného v Česku pohybují pod hranicí sedmi procent. Tím se řadí mezi nejefektivnější systémy svého druhu na světě,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal. U starého mikrovlnného systému firmy Kapsch se provozní náklady v posledních letech fungování pohybovaly okolo 15 procent, dříve byly o něco vyšší. Starý systém fungoval do závěru roku 2019.

K velkému nárůstu výběrů loni přispěla hlavně změna struktury poplatků, kterou vláda schválila předloni na podzim. Výše poplatků se od loňska nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu. Poplatek stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav. Naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než EURO VI je nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav.

Poplatek za znečištění ovzduší provozem se podílí na celkovém výběru mýtného přibližně devíti procenty, více než jedno procento pak připadá na poplatek za hluk z provozu. Zbylých řádově 90 procent připadá na poplatky za průjezd dálnic a silnic. Peníze z mýta by podle ministerstva dopravy měly být určené na omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je stavba protihlukových stěn.

V letošním roce se mýto rozšířilo o dalších téměř 450 kilometrů. Vedle nových úseků dálnic stát zpoplatnil i více než 380 kilometrů silnic první třídy. Do státního rozpočtu by zpoplatnění dalších úseků mělo přinést asi 400 milionů korun navíc. Celkem tak dopravci zaplatí mýtné poplatky za průjezd skoro 2850 kilometrů dálnic a silnic první třídy.

Ke konci loňského roku bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno skoro 643.000 vozidel, z toho 164.000 vozů z Česka. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překonal 530.000.

Výběry loni podle měsíců:

Měsíc

Výběr v 2021 (v Kč)

Meziroční rozdíl

leden

1,07 miliardy

+ 12,6 %

únor

1,08 miliardy

+ 11,6 %

březen

1,28 miliardy

+ 29 %

duben

1,18 miliard

+ 58 %

květen

1,20 miliardy

+ 42 %

červen

1,25 miliardy

+ 28 %

červenec

1,14 miliardy

+ 16,5 %

srpen

1,11 miliardy

+ 22 %

září

1,21 miliardy

+ 16,3 %

říjen

1,24 miliardy

+ 11,8 %

listopad

1,30 miliardy

+ 22 %

prosinec

1,09 milionů

+ 21 %

CELKEM

14,2 miliardy

+ 23 %

Vybrané mýtné v ČR v letech:

Rok

Výběry (v miliardách Kč)

2007

5,56

2008

6,14

2009

5,54

2010

6,57

2011

8,12

2012

8,68

2013

8,55

2014

8,71

2015

9,73

2016

9,89

2017

10,4

2018

10,81

2019

10,94

2020

11,5

2021

14,2

Témata:  mýtné doprava dálnice

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.