Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak je to s náhradou za zrušenou kulturní či sportovní akci nebo studijní kurz

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Ve spotřebitelské poradně dTestu se od počátku zavedení opatření proti šíření nákazy novým koronavirem množí dotazy týkající se vrácení peněz za zrušené kulturní a sportovní akce, kroužky a studijní či vzdělávací kurzy. Kdy máte právo na vrácení vstupného či kurzovného? Musíte akceptovat uskutečnění akce v náhradním termínu? A v jakých případech by pořadatel za neuskutečněnou akci nemusel vracet peníze?

V důsledku současné mimořádné situace spojené s pandemií virové choroby Covid-19 došlo ze strany státu ke zrušení všech veřejných akcí, zákazu poskytování řady služeb, omezení pohybu osob a v neposlední řadě ke zrušení velkého množství nejrůznějších kulturních, sportovních a jiných událostí. S tím jsou spojeny i otázky, kdy může spotřebitel požadovat vrácení vstupného či kurzovného. „Obecně podle zákona platí, že spotřebitel má vždy právo žádat o vrácení peněz, když se akce či kurz neuskuteční, protože jinak by se jednalo o bezdůvodné obohacení na straně pořadatele. Spotřebitel by dokonce mohl chtít i zaplacení úroků z prodlení, jestliže podnikatel s vrácením peněz otálí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Vedle práva na vrácení peněz za neuskutečněnou akci už ovšem další práva spotřebiteli nevznikají. K neplnění ze strany pořadatele akce nedošlo z jeho vůle ani kvůli porušení jeho povinností, nýbrž v důsledku opatření souvisejících se současnou pandemií, kterou lze zahrnout pod takzvanou vyšší moc. To jsou mimořádné a nepředvídatelné překážky, které vznikly nezávisle na vůli pořadatele akce. Spotřebitel tak například nemůže po pořadateli požadovat náhradu škody, která mu se zrušenou akcí vznikla.

Pořadatel akce může spotřebiteli navrhnout vedle finančního narovnání i náhradní plnění. Například za neuskutečněné kurzy cizího jazyka v měsících březnu a dubnu nabídne uskutečnění kurzů v jiných měsících v druhé polovině roku nebo neuskutečněný seminář může být změněn na videokurz či online seminář v jiném blízkém termínu. V tomto případě je na spotřebiteli, zda nabídku přijme, nebo bude požadovat vrácení peněz za neposkytnuté služby. O dohodě o náhradním plnění je vždy lepší si nechat vystavit písemné potvrzení nebo si pořídit jiný důkaz, kterým lze v budoucnosti nárok prokázat.

Spotřebitelská organizace dTest v této době apeluje na slušnost a férovost spotřebitelů i podnikatelů. „Obě strany mohou být totiž postiženy současnou mimořádnou situací – jak spotřebitel, tak i podnikatel mohou pociťovat nedostatek peněz, který může být krajně obtížný či v některých případech i likvidační. Každá dohoda, která vyřeší oběma stranám jejich aktuální problematickou situaci, je výhodnější než nekomunikace nebo tvrdé hájení svých práv,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Témata:  dTest Koronavirus COVID-19 Peníze

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy