Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čínské automobilky požadují odvetná cla. Toho Evropa může litovat

BYD Explorer No.1 míří do německého přístavu Bremerhaven.
BYD Explorer No.1 míří do německého přístavu Bremerhaven.
Foto: byd.com

Rostoucí dovoz elektromobilů z Číny přiměl evropské politiky ke zvýšení cel, což však může mít negativní dopad na evropskou ekonomiku, zejména na Česko a Slovensko.

Rostoucí dovoz čínských elektromobilů přiměl evropské politiky k zavedení dalších cel, která mají platit od července a definitivně schválena do listopadu. Evropská komise minulý týden rozhodla o dodatečné sazbě ve výši 17 až 38 procent, která bude přidána k aktuální celní sazbě 10 procent, v závislosti na spolupráci čínských automobilek s EU při vyšetřování dumpingové podpory. Uvedl deník Štandard.

Čína varovala evropské představitele, že zavedení dodatečných cel může vyvolat odvetu, například zvýšením tarifu pro automobily se spalovacími motory o objemu větším než 2,5 litru z 15 na 25 procent, což by postihlo zejména německé výrobce prémiových značek.

Čína se snaží zapojit evropské automobilky do lobbování proti novým clům. V úterý se uskutečnila schůzka s vládními představiteli, kde čínští výrobci požadovali odvetné zvýšení cel. Jednání za zavřenými dveřmi se zúčastnili i zástupci BMW, Volkswagenu a Porsche, jak informuje Reuters s odkazem na čínský deník Global Times.

Hlavním cílem schůzky bylo vyvinout tlak na Evropu a lobbovat proti přijatým clům, uvedly čínské noviny spojené s vládou.

Obchodní válka není v zájmu čínských ani evropských automobilek. Evropští výrobci loni vyvezli do Číny vozidla v hodnotě 19,4 miliardy eur, zatímco dovoz čínských elektromobilů do EU činil 9,7 miliardy eur. Uvalení cel by poškodilo obě strany.

Zapojení německých automobilek do jednání je pochopitelné, protože vývoz do Číny tvoří asi 30 procent jejich tržeb. Německo je největším vývozcem výkonných automobilů s objemem motoru přes 2,5 litru, přičemž od začátku letošního roku vyvezlo do Číny auta za více než 1,1 miliardy eur. Problém se dotýká i Slovenska, druhého největšího vývozce automobilů s velkými motory v EU, které vyvezlo SUV v hodnotě téměř 750 milionů eur.

Obchodní válka by mohla prospět dalším významným vývozcům jako jsou USA, Velká Británie a Japonsko. Eskalace může negativně ovlivnit nejen automobilový průmysl, ale i další sektory. Tento týden Čína zahájila antidumpingové šetření proti evropským výrobcům vepřového masa a místní firmy vyzvaly vládu k řešení dovozu mléčných výrobků z EU.

Témata:  BYD Company EU clo

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy