Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

E-shopy dobře informují o průběhu objednávky, snadné je i vrácení zboží

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Pro výběr a nákup dárků využije také letos většina Čechů internetové obchody. Mohou se přitom spolehnout, že o vyřízení své objednávky budou dobře informováni. Ukazují to výsledky testů nejpopulárnějších e-shopů, které provedla konzultační společnost ACOMWARE. Studie potvrdila, že s doručením ani vrácením zboží nebudou mít zákazníci problém. Některé e-shopy však posílají zbytečně velké množství obchodních sdělení.

Studie se věnovala transakční komunikaci, k níž dochází mezi e-shopem a zákazníkem po uskutečnění objednávky. Provedla ji konzultační společnost ACOMWARE, která se soustředí na oblast e-commerce. Jako měřítko pro hodnocení e-shopů posloužily výsledky ze soutěže ShopRoku 2016. Ta vybrala jako absolutního vítěze „Ceny kvality“ e-shop firmy Notino, z hlediska popularity dominovaly žebříčku e-shopy Mall.cz a Alza.cz. Mezi další testované zařadili experti z ACOMWARE například CZC.cz, Kytary.cz, Astratex.cz, HUDYsport.cz a další.

„Podobný test e-shopů jsme naposledy uskutečnili před 2 lety. Zajímalo nás proto, jak se zákazníkem ty nejlepší e-shopy komunikují v současnosti,“ vysvětluje Petr Cikán, Head of Email Marketing z Acomware. Studie ukázala, že se komunikace ohledně objednávky ve většině případů odehrává pouze v e-mailech. Jen 13 z testovaných e-shopů využívá možnost poslat svému zákazníkovi SMS. Jediná Alza.cz kromě e-mailu využívá ještě aplikaci Viber.

Dobrou zprávou pro zákazníka je, že 90 % testovaných e-shopů potvrzuje objednávky obratem už do 2 minut. Průměrně poslaly e-shopy svým zákazníkům 3,8 různých e-mailů, které je informovaly o vyřízení objednávky. „Najdou se též e-shopy, které pošlou k jedné objednávce i 6 e-mailů. To už je poměrně hodně,“ komentuje výsledky Cikán.

Spokojenost zákazníka si po vyřízení objednávky ověřuje 90 % testovaných e-shopů. Většinou žádají o hodnocení nákupu na serveru Heureka.cz, výjimečně i přímo na vlastním webu. Vlastní systém hodnocení má pouze 5 z testovaných e-shopů.

Pokud jde o vrácení zboží, e-shopy ho zvládají s přehledem. „6 z testovaných e-shopů má pro tyto účely dokonce připravený online formulář na vrácení zboží, což celý proces usnadňuje,“ říká Petr Cikán. Potvrzení o tom, že zboží bylo převzato, posílá 19 e-shopů. Vyřídit vše v zákonem stanovené lhůtě stihly všechny z testovaných e-shopů. 3 prodejci vrátili na účet pouze částku za zboží bez poštovného, po urgencích ale poštovné doplatili.

Zákazníky 26 z 31 testovaných e-shopů po prvním nákupu nemine obchodní sdělení s nabídkou dalšího zboží a služeb. V 6 případech ho zákazníci dokonce obdrží dříve než svoji objednávku. Průměrně poslaly e-shopy během měsíce po objednání 10 newsletterů „Řada e-shopů už dnes ví, že je levnější a efektivnější pečovat o stávající zákazníky, než se soustředit výhradně na získávání nových. Překvapilo nás, že 4 e-shopy možnost zasílání obchodních sdělení vůbec nevyužívají.,“ vysvětluje Petr Cikán. Nejaktivnější e-shopy odeslaly za jeden kalendářní měsíc přes 30 obchodních sdělení. „To už je způsob, jak zákazníky spolehlivě odradit,“ uzavírá Cikán.

Témata:  e-shopy počítače

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy