Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Komunistka: Proč Češi jedí hnusy, když za hranicemi jsou potraviny dobré?

Komunistka: Proč Češi jedí hnusy, když za hranicemi jsou potraviny dobré?

Foto: Pixmac

Poslankyně Parlamentu ČR Kateřina Konečná apeluje na Evropskou unii kvůli kvalitě potravin nabízených v českých obchodech. Naráží na to, že v Česku je jiný standard kvality potravin, než pár kilometrů za hranicemi a říká:

Velkým problémem, který vnímám ke vztahu k EU, je kvalita potravin. Jsme jedna Evropská unie, a tak by měl být také jeden standard kvality potravin. Je nepřijatelné, aby marmelády, uzeniny a další potraviny byly u nás v horší kvalitě za často vyšší ceny než pár kilometrů za hranicemi. Chci se na tuto situaci zaměřit. Je třeba, aby se do řešení problému zapojily státní orgány i organizace spotřebitelů.

Pomoci jim v tom musí i Evropská komise a Evropský parlament, který by měl regulaci sladit a zpřísnit pro všechny členské státy i nadnárodní potravinové řetězce. Myslím, že lze dosáhnout, aby země bývalého východního bloku nebyly „brány na hůl“. Musíme se spojit s poslanci z nových členských států a více si dupnout. Potravinová „diskriminace“ má několik původů. Nadnárodní potravinové firmy a obchodní řetězce mají jen jeden cíl – co nejvíce vydělat a využívat menší zkušenosti spotřebitelů v nových členských zemích.

A původcem je i EU, která vytváří společnou zemědělskou politiku, do níž jde 40 % ročního rozpočtu a jen v následujících šesti letech to bude 373 miliard eur. Jenže zdánlivě jednotný evropský trh zahrnuje velké množství výjimek, které vytvářejí nerovné podmínky zemědělců v jednotlivých státech a přímo nahrávají tomu, aby v zemích s vyššími dotacemi, což jsou staré členské státy, měly také kvalitnější potraviny. Dotace se sice vyrovnávají, ale o stejném postavení ještě nemůže být řeč. Daleko větší podpora by měla být dána také domácím produktům tak, aby se mohly stát konkurenceschopné v jednotlivých státech. 

Témata:  potraviny Kateřina Konečná (KSČM)

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy