Rok 2014 se od svého začátku nese v duchu poklesu prodejnosti tištěných deníků. Meziročně si v lednu pohoršily všechny celostátně vydávané deníky, některé z nich o více než 20%. Nejhorší propad zaznamenávají deníky prodávané v pultovém prodeji, vývoj předplatného tak hrozivá čísla nepřináší.
Statistiku poklesu prodejnosti deníků přinesl server Mediaguru, podle jehož výsledků se v prvním měsíci letošního roku v průměru každý den prodalo 872 000 výtisků. Loni to však bylo 949 tisíc, což je ve srovnání se stejným obdobím o 8 % méně. Znamená to, že v lednu letošního roku se prodalo o 77 tisíc výtisků méně, než v lednu loňského roku.
Nejlepších výsledků souhrnného prodeje dosahuje deník Blesk, který si ve srovnání pohoršil o pouhá dvě procenta. Opačnou stranu žebříčku zaujímá bulvární deník Aha!, který se v souhrnu propadl o patnáct procent. Propad vyšší než 10% se dotkl také deníku Sport a obou deníků z vydavatelství MAFRA, které vlastní ministr financí Andrej Babiš. MF Dnes 11% a Lidové noviny 12,4%.
Nejčtenějším deníkem je v současné době Blesk, který eviduje něco málo přes 280 tisíc čtenářů. Druhé místo zaujímá MF Dnes s počtem 174 tisíc čtenářů a na třetí příčce stojí Deník, který eviduje 154 tisíc. Zbytek porovnávaných deníků, Právo, Aha!, Sport, Lidové noviny a Hospodářské noviny, se drží pod hranici 100 tisíc čtenářů, z nichž poslední dva jmenované deníky jsou na tom nejhůře. V průměru si drží zhruba 34 000 tisíc.
Dramatický pokles zaznamenal pultový prodej. Všechny deníky kromě Blesku mají více než 10% propad, a i ten se drží na 9,5%. Babišova MF Dnes a Lidové noviny se dokonce drží nad hranicí 21% poklesu, lépe na tom však nejsou ani Hospodářské noviny z nakladatelství Economia miliardáře Zdeňka Bakaly, jejichž pultový prodej rovněž poklesl o 21% a v lednu letošního roku si je zakoupilo průměrně 4206 lidí. Lidové noviny evidují průměrný prodej necelých 12 tisíc kusů a MF Dnes 66 tisíc, což je o 17 tisíc méně, než loni.
Předplatné deníků tak hrozivá čísla nepřináší. Nejlépe si zde stojí Právo, které zaznamenalo propad o 6,2% a počet předplatitelů se pohybuje kolem 38 tisíc. Nejvyšší počet v této kategorii zaujímá Deník, ten však bojuje s propadem o 7,5%. Nejhorších výsledků dosahují Hospodářské noviny, které ztratily 10,7% a na samém konci tabulky se nachází Aha!, který eviduje v průměru 412 předplatitelů a pokles činil 15,7%.
Témata: Andrej Babiš, Zdeněk Bakala
Související
22. října 2024 9:56
21. října 2024 9:23
28. září 2024 20:49
3. září 2024 11:42