Stoupá počet lidí, kteří nepřijímají hovory od neznámých telefonních čísel. Stává se ale, že volajícím je věřitel, který chce upozornit na neuhrazený závazek. Pokud dlužník „nezvedá telefon,“ nedozví se o problému a riskuje tak mnohé nepříjemnosti.
Věřitel ho může zažalovat a výsledkem je dluh navýšený o pokuty a náklady soudního řízení. K tomu se přidá řada nepříjemností, jako je jednání s institucemi, zápis do registru neplatičů nebo, pokud dojde až na exekuci, zablokování účtů a majetku.
Podle statistiky, se za poslední tři roky zvýšil na dvojnásobek počet dlužníků, kteří „neberou telefony“. Ze všech případů, které má firma ve správě, to představuje přes 10 procent.
Na velkém nárůstu má významný podíl záplava různých marketingových akcí po telefonu. Lidé pak nezvedající telefony v domnění, že se jedná o nevyžádanou nabídku. Na blokování příchozích hovorů dokonce existují pro chytré telefony aplikace, kde si zejména mladí lidé sdílí čísla, kterými nechtějí být obtěžovaní. Bohužel do těchto databází telefonních čísel vkládají "profesionální dlužnici" své věřitele, a ti se pak nedovolají nikomu z ostatních uživatelů aplikace. V situaci, kdy jim vznikne neuhrazený závazek, se jim věřitel nedovolá. Nepřijetí hovoru znamená, že se o dluhu nedozví a promeškají možnost vyrovnat jej mimosoudní cestou. Věřitelé, když neuspěji v mimosoudní fázi vymáhání, předávají případy advokátům a pohledávky žalují u soudu.
„V praxi máme často případy, kdy dlužníci zaplatili až na základě soudního platebního rozkazu, protože do té doby o dluhu nevěděli. Přitom je kontaktujeme, kromě telefonu, také emailem nebo dopisem. Někteří ovšem nepřebírají poštu, nebo neoznámili svým dodavatelům změnu adresy. A když ignorují i vyzvánění telefonu, nemají možnost dozvědět se, že někde mají nedoplatek,“ popsal nezodpovědné chování mnohých dlužníků Jakub Zetek. Podle něho by lidé měli neznámá telefonní čísla zvedat, aby zjistili, o co se jedná. A v případě nevyžádané nabídky mohou hovor ihned asertivně ukončit.
Přes tento negativní jev se celková situace v dohledatelnosti dlužníků podstatně zlepšila, a zejména díky ověřování kontaktních údajů v rámci získávání souhlasu od zákazníků podle normy GDPR, je dnes okolo 80 procent adres a telefonů na dlužníky správných.
Související
12. června 2024 11:43
23. dubna 2024 9:29
24. ledna 2024 9:05
3. října 2023 11:04
31. srpna 2023 10:58
19. srpna 2023 12:16