Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Neberete telefony? To vás může přijít hodně draho

Neberete telefony? To vás může přijít hodně draho
Neberete telefony? To vás může přijít hodně draho
Foto: Pixmac

Stoupá počet lidí, kteří nepřijímají hovory od neznámých telefonních čísel. Stává se ale, že volajícím je věřitel, který chce upozornit na neuhrazený závazek. Pokud dlužník „nezvedá telefon,“ nedozví se o problému a riskuje tak mnohé nepříjemnosti.

Věřitel ho může zažalovat a výsledkem je dluh navýšený o pokuty a náklady soudního řízení. K tomu se přidá řada nepříjemností, jako je jednání s institucemi, zápis do registru neplatičů nebo, pokud dojde až na exekuci, zablokování účtů a majetku.

Podle statistiky, se za poslední tři roky zvýšil na dvojnásobek počet dlužníků, kteří „neberou telefony“. Ze všech případů, které má firma ve správě, to představuje přes 10 procent.

Na velkém nárůstu má významný podíl záplava různých marketingových akcí po telefonu. Lidé pak nezvedající telefony v domnění, že se jedná o nevyžádanou nabídku. Na blokování příchozích hovorů dokonce existují pro chytré telefony aplikace, kde si zejména mladí lidé sdílí čísla, kterými nechtějí být obtěžovaní. Bohužel do těchto databází telefonních čísel vkládají "profesionální dlužnici" své věřitele, a ti se pak nedovolají nikomu z ostatních uživatelů aplikace. V situaci, kdy jim vznikne neuhrazený závazek, se jim věřitel nedovolá. Nepřijetí hovoru znamená, že se o dluhu nedozví a promeškají možnost vyrovnat jej mimosoudní cestou. Věřitelé, když neuspěji v mimosoudní fázi vymáhání, předávají případy advokátům a pohledávky žalují u soudu.

„V praxi máme často případy, kdy dlužníci zaplatili až na základě soudního platebního rozkazu, protože do té doby o dluhu nevěděli. Přitom je kontaktujeme, kromě telefonu, také emailem nebo dopisem. Někteří ovšem nepřebírají poštu, nebo neoznámili svým dodavatelům změnu adresy. A když ignorují i vyzvánění telefonu, nemají možnost dozvědět se, že někde mají nedoplatek,“ popsal nezodpovědné chování mnohých dlužníků Jakub Zetek. Podle něho by lidé měli neznámá telefonní čísla zvedat, aby zjistili, o co se jedná. A v případě nevyžádané nabídky mohou hovor ihned asertivně ukončit.

Přes tento negativní jev se celková situace v dohledatelnosti dlužníků podstatně zlepšila, a zejména díky ověřování kontaktních údajů v rámci získávání souhlasu od zákazníků podle normy GDPR, je dnes okolo 80 procent adres a telefonů na dlužníky správných.

Témata:  dluhy exekuce Telefony

Související

Aktuálně se děje

6. října 2025 10:42

Inflace v Česku klesla na 2,3 procenta. Pokles cen zaskočil trh i ČNB

Inflace v Česku v září nečekaně výrazně zpomalila. Tempo růstu hladiny spotřebitelských cen totiž činilo meziročně jen 2,3 procenta, plyne z předběžných dat ČSÚ. Analytici oslovení agenturou Bloomberg čekali ve střední hodnotě svých odhadů růst čítající 2,6 procenta. Z celkem devatenácti expertních odhadů žádný neodpovídal hodnotě 2,3 procenta, všechny byly vyšší, nejvyšší zněl na 2,9 procenta. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy