Letní sezóna přináší nejen vyšší teploty, ale také výrazný nárůst kulturních akcí, především hudebních festivalů a koncertů. Tyto události bývají spojeny s očekáváním bezproblémového průběhu a pozitivních zážitků. Ne vždy se ale vše odehrává podle plánu. Odklady či rušení akcí z organizačních nebo finančních důvodů nejsou výjimkou – aktuálním příkladem je festival Votvírák, jehož konání bylo odsunuto na příští rok. V takové situaci vyvstává klíčová otázka: mají spotřebitelé nárok na vrácení peněz za zakoupené vstupenky?
S náhradním termínem se nemusíte smířit
Organizace větších kulturních akcí rozhodně není jednoduchý úkol. Vedle zajištění interpretů, vhodného místa a splnění byrokratických povinností s sebou pořádání podobných akcí přináší také značné finanční náklady spojené se zajištěním potřebné techniky a dalších služeb od dodavatelů. Celkové výdaje se tak snadno vyšplhají až do desítek milionů korun. Není proto výjimkou, že se pořadatelé ocitnou ve finančních potížích, pro které nemohou akci v daném termínu uspořádat. Relativně často se pak můžeme setkat s tím, že pořadatel akci přesune na jiný termín, do kterého se snaží své finanční potíže vyřešit. Co když vám ale náhradní termín nevyhovuje, nebo nechcete následující měsíce žít v nejistotě, zda se akce nakonec opravdu uskuteční?
„Pokud pořadatel jednostranně změní termín kulturní akce, jedná se o podstatnou změnu smlouvy. Spotřebitelé v takovém případě nemusí náhradní termín přijmout, a mohou od smlouvy odstoupit. V praxi to znamená, že mají právo požadovat vrácení plné ceny vstupenky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Jak tedy postupovat?
Pokud se rozhodnete uplatnit své právo a odstoupit od smlouvy, je potřeba obrátit se přímo na pořadatele akce. Tím je podnikatel, se kterým jste smlouvu uzavřeli. Může jím být osoba uvedená jako pořadatel přímo na vstupence, v potvrzovacím e-mailu nebo ve smluvních podmínkách, se kterými se můžete seznámit na stránkách akce. Pokud jste vstupenky zakoupili přes zprostředkovatele, například prostřednictvím ticketingové platformy, nemění to nic na tom, že své nároky musíte uplatnit vůči samotnému pořadateli. „Zprostředkovatel totiž nevystupuje jako smluvní strana, ale pouze zajišťuje technický prodej vstupenek,“ doplňuje Hekšová.
Čtěte také
Ticho po pěšině
Pokud jste se obrátili na pořadatele s žádostí o vrácení vstupného, ale peníze jste stále neobdrželi a ani jste nedostali žádnou odpověď, doporučujeme zaslat odstoupení od smlouvy spolu s výzvou k vrácení částky písemně na jeho adresu, a to ideálně doporučeně. „Nevrátí-li pořadatel peníze za vstupenky v přiměření lhůtě po odstoupení od smlouvy, drží je neoprávněně, a spotřebitel má právo požadovat nejen vrácení částky, ale také úroky z prodlení,“ radí dále Hekšová.
Pokud se pořadatel dostane do tak závažné finanční situace, že vůči němu soud zahájí insolvenční řízení, je nutné uplatnit svůj nárok přihláškou přímo v rámci tohoto řízení. V takovém případě už není možné pohledávku běžně vymáhat, a to ani soudně. Jestliže byl zatím pouze podán insolvenční návrh a soud řízení nezahájil, zůstává možnost obrátit se na pořadatele napřímo a požadovat vrácení vstupného obvyklým způsobem, případně se vstupného domáhat i soudní cestou. Pro mimosoudní řešení sporu se pak můžete obrátit i na Českou obchodní inspekci.
Související
10. června 2025 12:50
5. června 2025 11:34
15. dubna 2025 10:52
3. dubna 2025 12:13
25. března 2025 9:48
19. března 2025 11:09