Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Absurdita roku 2020? Tři sazby DPH na pivo

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Absurditou roku 2020 zvolili podnikatelé tři sazby DPH na pivo. Na druhém místě je žádost o potvrzení školy, když stát všechny školy zavřel. Třetí skončila povinnost platit rozhlasové a televizní poplatky v zavřených hotelech. Výsledek dnes vyhlásili organizátoři soutěže, jejímž odborným garantem je Hospodářská komora ČR.

Letošní ročník ankety ovlivnila podle organizátorů koronavirová epidemie, která přinesla také řadu těžko pochopitelných administrativních opatření. Polovina letošních nominací se proto vztahovala právě k nařízením přijatým v této souvislosti.

Podnikatele nejvíce udivila novela zákona, která definovala tři různé úrovně daně na pivo stanovené podle toho, kde klient nápoj vypije. V hospodě je pivo zdaněné deseti procenty. Když si ho ale koupí u stánku, zaplatí daň 21 procent. Nealkoholické pivo je zdaněné 15 procenty. "Nedejbože, když se někdo rozhodne, že si nechá natočit do džbánku s sebou," poznamenal Jan Květ ze společnosti Vodafone, která je partnerem soutěže Firma roku.

Anketa je součástí podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Moneta Živnostník roku. Jejich smyslem je snaha o zlepšení podnikatelského prostředí v ČR. Absurdita roku má za cíl upozornit na zbytečné a často nesmyslné administrativní povinnosti a nařízení, které úřady ukládají podnikatelům. Loni Absurditou roku zvolili podnikatelé exekuce na mzdy zaměstnanců.

Za dobu existence přispěla anketa k odstranění řady zbytečných zákonů a vyhlášek. Ze zrušených absurdit je to třeba povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, i když tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, nebo vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat či vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo.

Témata:  pivo DPH

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy