Pitný režim? Pravdy a mýty a čemu věřit

Pít se musí, to vám potvrdí každý lékař u výživový poradce. Ale existuje spousta mýtů a polopravd, které nás přiživují v klamu. A tady máte některé z nich.

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama

Víte, co s vámi udělá ranní sklenice vody na lačný žaludek? Kolik byste měli vypít tekutin denně a kdy už obyčejná voda tělu nestačí? Důležitost pitného režimu pro lidský organismus je zřejmá, pojďme však vyvrátit některé polopravdy, které o něm kolují.

Musíte vypít minimálně 2 litry tekutin?

To není stoprocentní pravda, jelikož doporučené množství tekutin je závislé na věku a hmotnosti, ročním období a především na fyzické aktivitě člověka. Tudíž ano, pro někoho je toto ideální množství, pro jiného však nikoliv.

Člověk by měl doplnit minimálně tolik tekutin, kolik jich během dne ztratí v moči, dýcháním a pocením. Například tělo sportovce si v parnu žádá i 5 litrů vody denně, naopak člověk se sedavým způsobem života nemusí za příhodných podmínek potřebovat ani 2 litry. Zlaté pravidlo, kterým by se měl řídit každý dospělý v kterýkoli čas zní minimálně 30 ml vody na 1 kg váhy denně. Takto si můžete tedy jednoduše vypočítat, kolik vody potřebuje právě vaše tělo.

Odborné zdroje uvádějí přesná čísla pro dospělé muže 2600 ml tekutin za den, pro ženy 2100 ml za den, pokud jsou těhotné nebo kojí, ještě o 0,5 litru navrch. Takto přesné údaje jsou však hodně orientační a individuálně se na základě faktorů uvedených výše velmi liší.

Dalším důležitým faktorem jsou rozdíly ve stravování. Zatímco ovoce a zeleninu tvoří až z 90 procent voda, trvanlivé, koncentrované a sušené potraviny své přirozené množství vody ztratily. Pokud se tedy stravujete zdravě, získáte dost vody i z jídla a nemusíte se prolévat dvěma litry dalších tekutin, naopak se špatnými stravovacími návyky se nároky na dostatečný pitný režim zvyšují.

Děti potřebují méně tekutin než dospělí?

Tak tohle je jeden velký mýtus. Děti ztrácí přirozeným způsobem více vody než dospělí, proto by ji měly i více přijmout. Děti školou povinné mohou v poměru ke své hmotnosti bez problému vypít až o polovinu více vody, než je běžná dávka pro dospělého.

Dehydratací jsou nejvíce ohroženy děti a senioři, kteří nepociťují tolik žízeň a na pitný režim zapomínají. Je tedy nutné jim to připomínat. Suchý vzduch ve školách zapříčiňuje, že tělo ztrácí větší množství vody samotným dýcháním a může se také silněji potit. Možnost kdykoli doplnit tekutiny, i během vyučování, by měla být samozřejmostí, což bohužel není vždy pravda.

Jedinou správnou tekutinou je voda?

To, že je voda tou nejvhodnější volbou není určitě diskutabilní. Ovšem na druhou stranu není to ultimátní řešení. Měla by zaujmout většinové postavení ve vašem denním pitném režimu, ale pro obohacení a chuť můžete v menší míře sáhnout také po ovocných a bylinných čajích nebo ovocných šťávách bez přidaného cukru.

Je vhodné, aby alespoň polovina z denního příjmu tekutin byla tvořena obyčejnou, čistou vodou. Ale pozor, minerální vody si nepleťme s obyčejnou vodou, nemělo by se to s nimi přehánět, půllitr považujme za denní maximum.

Zapíjet jídlo je nezdravé?

Opak je pravdou. Je to právě voda, která nám v trávení pomáhá. Podle odborníků je voda žádoucím doplňkem ke každému jídlu, pokud si dáte vhodný drink chvíli před jídlem (například ovocnou či zeleninovou šťávu ředěnou vodou v poměru 1:1), uspokojíte pocit hladu a sníte menší porci.

Pivo a vinný střik dodají tělu dostatečné množství vody?

Vychlazené pivo umí bez pochyby uhasit náhlou žízeň, ale nenahradí tělu ztracené tekutiny. Jeho nadbytek naopak dehydratuje a zatěžuje vnitřní orgány. Podobně jako víno, které je vždy lepší konzumovat ve stejném poměru s vodou. Oba alkoholické nápoje představují vydatný zdroj cukrů a kalorií, proto by měly být tabu nejen během hubnoucího procesu.

Vysoký příjem vody znamená kila navíc?

Na nedostatek vody tělo reaguje jejím zadržováním. Při nedostatečném pitném režimu trpí nejen vylučovací systém a kůže, ale voda je také potřebná pro všechny biochemické pochody v těle včetně detoxikačních procesů.

Při nedostatku tekutin se můžeme cítit nepříjemně oteklí a odulí. Pleť šedne a ztrácí svou přirozenou pružnost. Tvoří se víc vrásek a rychleji stárneme. Kromě kosmetických vad na kráse se však v důsledku špatného pitného režimu mohou rozvinout také některá onemocnění. Jednoznačnou spojitost s pitným režimem mají například urologické problémy. Takže mýtus a opak je opět pravdou.

Diskuze: Pitný režim? Pravdy a mýty a čemu věřit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Fokus

Aktuálně

Doporučujeme

Zobrazit: mobil | klasicky