Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak účinně ochránit auto proti zlodějům?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Výrobci neustále zdokonalují techniku aut a jejich zabezpečení. Ale zloději nejsou pozadu. Spíše naopak, jak ukazují nejnovější případy.

Pryč je doba, kdy k odemčení a nastartování auta stačil šroubovák. S rozvojem elektroniky se výrazně zlepšilo zabezpečení vozů a jejich odolnost proti odcizení. Přesto stále existuje riziko, že o své auto přijdete, pokud ho nebudete mít dostatečně zabezpečené. U moderních aut se navíc objevuje úplně nové riziko v podobě hackerského útoku.

Jak se mění technika aut z mechaniky na elektroniku, tak se mění i praktiky zlodějů. Přesto by měl majitel auta vždy myslet na to, jak svůj vůz dostatečně zabezpečit. Imobilizér je dnes prakticky standardní výbavou aut, ale pro zkušené zloděje využívající "profesionální“ techniku nepředstavuje velkou překážku.

Metod odcizení je navíc celá řada. Vedle klasického otevření auta a jeho nastartování se poměrně často auta ztrácejí i tak, že je někdo odtáhne. Dohledání ztraceného auta je věc náročná a prakticky jediná spolehlivá šance je satelitní vyhledávání pomocí čipu skrytého ve voze. Tato služba ale může být pro někoho nákladná, zpravidla se vyplatí jen u dražších vozů s vysokou hodnotou.

Alternativou satelitnímu vyhledávání může být i tzv. GSM Tracker, tedy systém, který vám po zaslání SMS zprávy pošle údaje o tom, kde se vozidlo nachází. Existují ale i jiné služby nebo metody, jak své auto zabezpečit. "Našim zákazníkům vedle satelitního vyhledávání doporučujeme také zámek řadící páky, což je velmi efektivní a účinný nástroj zabezpečení vozu,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

Bez komplikovaného nářadí nejde kvalitní systém rozdělat a pokud by se o to někdo pokoušel na ulici, určitě by vzbudil pozornost. Vozidlo vybavené zámkem řadící páky pak zloděje spíše odradí a najde si jiné. Navíc zamykání řadící páky, podobně jako vyhledávací systém vozidla, přináší majiteli výhodu v levnějším pojištění proti krádeži, takže ve výsledku se mu investice vrátí.

Oblíbenou ochranou vozidla je pískování všech skel. Jeho principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje (stačí na každé sklo dát VIN kód auta). Pro legalizaci by musel zloděj vyměnit všechna skla na vozidle a to by ho stálo několik desítek tisíc korun. Proto jsou auta s pískovanými skly pro zloděje méně zajímavá.

S novými technologiemi pak přicházejí nové problémy. "Poslední dobou se množí hackerské útoky na auta vybavená bezklíčovým otevíráním a startováním,“ varuje Foltýn. Ukázalo se, že nezabezpečený vůz je snad ještě jednodušší ukrást než auto s klasickým klíčkem.

Stačí, aby si zloději vyhlédli svou oběť a nepozorovaně se přiblížili k vozu v momentě, kdy bude řidič vystupovat nebo nastupovat, takže klíč bude vysílat potřebný signál. Pomocí zesilovače signálu snadno získají kód, kterým komunikuje "klíč“ s autem. "Tento signál pak stačí ve správný okamžik znovu vyslat a auto se odemkne a nastartuje,“ upozorňuje na snadný trik zlodějů Pavel Foltýn.

Automobilky se teprve učí hackerským útokům předcházet a pravidelně na své modely vydávají aktualizace softwaru zaručující vyšší bezpečnost. Bez rizika ale není třeba ani moderní Bluetooth připojení, DAB rádio a další doplňky, přes které se může hacker do vozu dostat. Nemusí přitom ukrást auto, ale může vám například sebrat citlivá a soukromá data.

Vypadá to tedy, že ani s moderními systémy ve vozech nemohou být majitelé úplně v klidu a měli by myslet například na kombinaci možností ochrany své auta. Populární zámek převodovky může být vhodným doplňkem, stejně tak pískování skel. Majitelé dražších aut určitě uvítají službu satelitního monitorování vozidla a možnost jeho dohledání. 

Témata:  auta krádeže

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy