Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volkswagen zvažuje, že zruší 30 000 pracovních míst

Volkswagen
Volkswagen
Foto: Pixabay

Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a zlepšila konkurenceschopnost v době, kdy ji ohrožují noví hráči, jako je americký výrobce elektromobilů Tesla. Uvedl to dnes německý list Handelsblatt, který se odvolává na prezentaci generálního ředitele Herberta Diesse pro dozorčí radu. Podle zaměstnanecké rady je ale takové propouštění nepravděpodobné.

Volkswagen loni po celém světě zaměstnával zhruba 665.000 lidí. Navrhovaný počet by tak představoval více než čtyři procenta z celku.

"Není pochyb o tom, že musíme řešit konkurenceschopnost našeho závodu ve Wolfsburgu s ohledem na nové účastníky na trhu," řekl mluvčí Volkswagenu Michael Manske. "Nyní jednáme a objevilo se množství dobrých nápadů. Žádné konkrétní scénáře zatím neexistují," dodal Manske v žádosti o komentář.

Mluvčí zaměstnanecké rady uvedl, že nebude komentovat spekulace o tom, zda Diess tento komentář učinil. Zrušení 30.000 pracovních míst je však podle něj absurdní a nepodložené.

Volkswagen kromě primární nabídky akcií své divize baterií zvažuje také nabídku akcií divize nabíjení aut a energie, řekl v dnešním rozhovoru s časopisem Manager Magazin technický ředitel Thomas Schmall. Dodal však, že nic nebylo ještě rozhodnuto a že může trvat dva roky, než se nové společnosti zavedou a budou skutečně připraveny ke vstupu na burzu.

"Musíme také přemýšlet o celkových systémem," dodal Schmall s odkazem na komplex Tesly nazvaný one-stop-shop. Jeho součástí je vlastní síť dobíjejících stanic, solární systémy pro zelenou elektřinu a pojištění aut. Tesla podle něj také nastavuje nová měřítka produktivity a rozsahu výroby. Tesla nyní staví závod nedaleko Berlína. Při maximální kapacitě by měl vyrábět 5000 až 10.000 vozů týdně, což je více než dvojnásobek celé výroby bateriových elektrických vozů v Německu za loňský rok.

Německým automobilkám se zatím nedaří dohnat efektivnější výrobní platformy výrobců pouze elektrických vozidel. Tesla vyrábí svůj vůz Model 3 za deset hodin, zatímco Volkswagenu trvá výroba vozu ID.3 celkem 30 hodin, upozornila agentura Reuters.

Elektromobily mají mnohem méně dílů než automobily se spalovacím motorem. Při jejich výrobě tak je potřeba méně zaměstnanců. Podle jednoho z odhadů by v důsledku elektrifikace mohlo do roku 2025 zaniknout v automobilovém průmyslu 100.000 pracovních míst.

Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665.000 zaměstnanců. Německo se na celkovém počtu podílelo více než 44 procenty. Celý koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě, a jeho součástí je i česká Škoda Auto.

Škoda Auto zatím propouštění neplánuje. "Společně s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Jedno je jasné: naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Největší závod Volkswagenu je ve Wolfsburgu. Má více než 50.000 zaměstnanců, v současnosti ale nevyrábí elektromobily. Od roku 2026 se tam ale má začít vyrábět elektrický sedan.

Témata:  Volkswagen

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.