Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volkswagen kvůli nedostatku čipů na Slovensku částečně odstaví výrobu

Volkswagen
Volkswagen
Foto: Pixabay

Slovenská divize automobilky Volkswagen v závěru příštího týdne bude muset kvůli nedostatku čipů odstavit část produkce. Volkswagen v továrně v Bratislavě montuje devět modelů včetně vozů Škoda Karoq a elektrických vozidel Škoda Citigo. Problémy s nedostatkem čipů dříve zaznamenaly i jiné automobilové koncerny, včetně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.

"Nechci být konkrétnější. Bojujeme, aby to netrvalo dlouho a nebylo to tak špatné. To se nám v minulosti podařilo. Situace se mění každý den," řekl novinářům předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg k ohlášenému omezení produkce.

Podle Grünberga je situace na trhu polovodičových součástek velmi kritická, a to nejen v oblasti univerzálních čipů, ale i takových čipů, jaké se používají jen ve vozech skupiny Volkswagen. Velký podíl elektronických součástek mají hlavně sportovně-užitková vozidla (SUV), která loni tvořila tři čtvrtiny produkce bratislavské továrny Volkswagenu.

Slovenský závod Volkswagenu loni, kdy kvůli dopadům koronavirové krize na pět týdnů odstavil produkci, smontoval 309.348 vozidel. Meziročně to představovalo poklesl o 18 procent. Výhled na letošní rok podnik nesdělil.

Volkswagen na Slovensku v rámci SUV vyrábí kromě modelu Škoda Karoq také vozy Audi Q7, Audi Q8, Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Kromě toho montuje malá městská vozidla včetně modelu Škoda Citigo. Z výrobních linek závodu loni oproti roku 2019 sjelo více elektrických a hybridních vozidel, která dohromady tvořila čtvrtinu produkce. Prakticky celá výroba továrny směřuje na export, loni zejména do Číny, USA a Německa.

V roce 2023 začne Volkswagen v Bratislavě montovat novou generaci modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat. V této souvislosti investuje na Slovensku přibližně půl miliardy eur (13 miliard Kč).

Volkswagen Slovakia, který na Slovensku podniká od roku 1991, se s 11.500 pracovníky řadí v zemi k největším zaměstnavatelům. Minulý týden továrna oznámila, že hledá přibližně 400 nových pracovníků na montáž vozidel.

Automobilový průmysl je dlouhodobě hlavním motorem slovenské ekonomiky. Kromě Volkswagenu montují vozidla na Slovensku také automobilky Jaguar Land Rover, Kia a Stellantis. Nedostatek čipů už v březnu ovlivnil výrobu ve slovenské továrně skupiny Stellantis.

Témata:  Volkswagen

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy