Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Slováci jen tiše závidí, Česko se stává tankovacím rájem, píší slovenská média. Do Česka jezdí houfně tankovat nejen Slováci, ale i Němci a Rakušani

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Komentář Lukáše Kovandy: Cizinci v současnosti jezdí v nebývalé míře tankovat do Česka, zejména pak naftu. Česko má totiž nyní podle dat Evropské komise čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Litvě. Všechny země, jež s Českem sousedí, včetně Polska, ji tedy mají dražší.

Důvodem levné nafty v ČR je fakt, že v porovnání ještě s rokem 2020 je nyní zhruba o tři koruny na litr levnější jen z důvodu snížení spotřební daně z ní. První snížení daně se uskutečnilo začátkem roku 2021, o korunu na litr. K dalšímu pak došlo loni v červnu, o 1,50 Kč na litr. Když zohledníme ještě související o něco nižší DPH, je litr nafty celkově skutečně o zhruba tři koruny na litr levnější než ještě roku 2020. „Slováci jen tiše závidí, Česko se stává tankovacím rájem,“ píší proto slovenská média (zde)

Český stát ovšem výrazným zlevněním nafty o tři koruny na litr přichází ročně o zhruba 17 miliard korun. Určitá část z tohoto výpadku se ovšem státu vrací právě proto, že v Česku tankují také tedy Slováci, Rakušani nebo Němci, kteří tak tím pádem v Česku platí i spotřební daň a související DPH. Češi pak mají slabší tendenci než jindy jezdit tankovat do zahraničí. Dokonce se jim nyní nevyplácí ani tankovat naftu v Polsku, kam si pro ni tradičně jezdili.

 

V polovině prázdnin, od srpna, se ovšem spotřební daň z nafty zřejmě vrátí na úroveň z doby před loňským červnem, tedy bude o 1,50 Kč na litr vyšší. Česko by ale i tak mělo osmou nejnižší cenu nafty v EU. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty by se před něj dostaly ještě Rumunsko, Kypr, Polsko a Lotyšsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku by byly i nadále vyšší než v ČR.

Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku i po zvýšení spotřební daně dražší jen poměrně nepatrně, maximálně v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Takový rozdíl neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců, protože cena nafty zůstane víceméně srovnatelná s Polskem. Sdružení dopravců Česmad Bohemia však přesto varuje, že zvýšení daně je o jejich nynější konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.  

Témata:  pohonné hmoty nafta

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.