Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Slováci jen tiše závidí, Česko se stává tankovacím rájem, píší slovenská média. Do Česka jezdí houfně tankovat nejen Slováci, ale i Němci a Rakušani

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Komentář Lukáše Kovandy: Cizinci v současnosti jezdí v nebývalé míře tankovat do Česka, zejména pak naftu. Česko má totiž nyní podle dat Evropské komise čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Litvě. Všechny země, jež s Českem sousedí, včetně Polska, ji tedy mají dražší.

Důvodem levné nafty v ČR je fakt, že v porovnání ještě s rokem 2020 je nyní zhruba o tři koruny na litr levnější jen z důvodu snížení spotřební daně z ní. První snížení daně se uskutečnilo začátkem roku 2021, o korunu na litr. K dalšímu pak došlo loni v červnu, o 1,50 Kč na litr. Když zohledníme ještě související o něco nižší DPH, je litr nafty celkově skutečně o zhruba tři koruny na litr levnější než ještě roku 2020. „Slováci jen tiše závidí, Česko se stává tankovacím rájem,“ píší proto slovenská média (zde)

Český stát ovšem výrazným zlevněním nafty o tři koruny na litr přichází ročně o zhruba 17 miliard korun. Určitá část z tohoto výpadku se ovšem státu vrací právě proto, že v Česku tankují také tedy Slováci, Rakušani nebo Němci, kteří tak tím pádem v Česku platí i spotřební daň a související DPH. Češi pak mají slabší tendenci než jindy jezdit tankovat do zahraničí. Dokonce se jim nyní nevyplácí ani tankovat naftu v Polsku, kam si pro ni tradičně jezdili.

 

V polovině prázdnin, od srpna, se ovšem spotřební daň z nafty zřejmě vrátí na úroveň z doby před loňským červnem, tedy bude o 1,50 Kč na litr vyšší. Česko by ale i tak mělo osmou nejnižší cenu nafty v EU. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty by se před něj dostaly ještě Rumunsko, Kypr, Polsko a Lotyšsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku by byly i nadále vyšší než v ČR.

Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku i po zvýšení spotřební daně dražší jen poměrně nepatrně, maximálně v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Takový rozdíl neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců, protože cena nafty zůstane víceméně srovnatelná s Polskem. Sdružení dopravců Česmad Bohemia však přesto varuje, že zvýšení daně je o jejich nynější konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.  

Témata:  pohonné hmoty nafta

Související

Aktuálně se děje

29. května 2025 12:20

20. května 2025 12:26

19. května 2025 12:11

Jak získat odškodnění po nehodě: Právníci radí, co udělat hned po úrazu

Dopravní nehoda je vždy nepříjemná událost, která může mít vážné dopady nejen na zdraví, ale i na psychiku a finanční situaci poškozených. Pokud jste utrpěli zranění při dopravní nehodě, je důležité znát práva poškozeného při nehodě. Zároveň je potřeba vědět, jak správně postupovat při uplatnění nároku na odškodnění. Tento článek vám podrobně představí nejčastější formy odškodnění.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Senioři táhnou ekonomiku, zatímco mladí zůstávají ve školách

Český trh práce se tiše, ale zásadně přepisuje. Zatímco ještě v 90. letech bylo běžné, že lidé končili kariéru krátce po šedesátce a dvacetiletí už měli první zaměstnání, dnes se tyto role obracejí. Mladí zůstávají déle ve vzdělávacím systému, pracovní zkušenosti odkládají. Naopak senioři v důchodovém věku často zůstávají ekonomicky aktivní – ať už z přesvědčení, nebo z nutnosti.