Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prazdroj zdražuje, přidají se i další pivovary

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Plzeňský Prazdroj dnes oznámil „tradiční“ podzimní zdražení. Lze předpokládat, že na něj navážou i další, menší pivovary, neboť plzeňský výrobce je lídrem trhu.

Tříprocentní růst cen „plzní“ se nevymyká dlouhodobému standardu růst cen. Loni či předloni Prazdroj zdražoval výrazněji, o 3,6 procenta. Ale třeba v krizí poznamenaném roce 2013 jen o 0,7 procenta. Letos se však zdražení týká většiny sortimentu. Vzroste jak cena balených, tak čepovaných piv. Čepovaná piva přitom loni či předloni byla růstu cen ušetřena. Letošní zdražení je sice o něco méně výrazné než to loňské nebo předloňské, celkový dopad na peněženky zákazníků však bude citelnější. Právě proto, že zdražení je plošnější než to z let 2020 nebo 2019. 

Prazdroj zdražováním reaguje na obecný růst cen v ekonomice, který – ve vyjádření spotřebitelskou inflací – letos bude atakovat třináctiletá maxima. Největší český pivovar si však zároveň chce uchránit svoji ziskovost. Zdražuje poměrně mírně, i když plošně, aby mu zákazníci příliš „neutíkali“ ke konkurenci. Po několika letech se uchyluje ke zdražení čepovaného piva. Restaurace a hospody po pandemii citelně zdražily, takže největší český pivovar se na této vlně veze. Průměrné zdražení o necelý padesátník na půllitr už se v celkovém účtu ze pohoštění strávníka o to snáze schová.  

Navzdory rostoucím cenám však Češi pivo stále vyhledávají. Především právě díky jejich neutuchající přízni ani během pandemie nedošlo k citelnějšímu propadu hodnoty alkoholického piva vyrobeného českými pivovary, nejen tím plzeňským. Loni české pivovary vyrobily pivo v hodnotě 27,1 miliardy korun, jak plyne z aktuálních údajů Eurostatu (zde). To je jen o 2,1 miliardy nižší hodnota než historicky rekordní hodnota předpandemického roku 2019, kdy se v Česku vyrobilo piva za 29,2 miliardy korun. Pro srovnání, v roce 2009 činila celková hodnota piva vyprodukovaného v ČR 26,6 miliardy korun. 

Mnohem dramatičtější nárůst obliby zaznamenává nealkoholické pivo. Ještě v roce 2014 činila hodnota v tuzemsku vyrobeného nealkoholického piva necelých 870 milionů korun. Předloni už to byl více než dvojnásobek, a sice zhruba 1,85 miliardy korun. To odpovídá nárůstu o 112,6 procenta. Hodnota produkce alkoholického piva za stejnou dobu stoupla pouze o 6,1 procenta, a to z 27,5 na zmíněných 29,2 miliardy. Loni – během mimořádného, pandemického roku – se v ČR vyrobilo nealkoholického piva za 1,8 miliardy korun. Pokles je proti roku 2019 zanedbatelný, byť korunově vyjádřenou produkci opticky navýšila slabší česká měna – slabší v porovnání s rokem 2019.  

Nealkoholické pivo tak ukusuje čím dále tím větší část trhu, kterou dosud prakticky výlučně opanovávalo běžné pivo, tedy pivo alkoholické. Zatímco v roce 2014 představovala hodnota produkce nealko piva pouze 3,2 procenta celkové hodnoty produkce alkoholického piva, před pandemií, v roce 2019, už to bylo 6,3 procenta. 

Objem produkce nealko piva vzrostl mezi lety 2014 a 2020 z 45,2 milionu litrů na 100,7 milionu litrů. To odpovídá nárůstu o 122,8 procenta. Loni poprvé v historii se v Česku vyrobilo více než 100 milionů litrů nealkoholického piva. Pro srovnání, v letech 2014 až 2019 stoupl objem produkce alkoholického piva v ČR z 1,82 miliardy litrů na 1,92 miliardy, což značí nárůst o 5,5 procenta. Loni se kvůli pandemii vyrobilo stejně piva jako v roce 2014, tedy zhruba 1,82 miliardy litrů.  

Témata:  pivo Prazdroj

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy