Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na co si dávat pozor při online nákupech zboží a potravin

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V uplynulých týdnech a měsících došlo k podstatnému nárůstu nákupů přes internet. Značná část kamenných obchodů byla totiž poměrně dlouhou dobu uzavřena, jiné sice prodávat mohly, nakupující však přesto volili objednávku zboží, které jim přiveze kurýr až domů, aby co nejvíce omezili kontakt s jinými lidmi. Neseriózní či podvodní obchodníci však ani během epidemie nespí, a tak je třeba mít se při brouzdání po internetu na pozoru, abyste zbytečně nepřišli o své peníze.

Než si vybraný výrobek vložíte do košíku a odešlete objednávku, ujistěte se, že jednáte s poctivým prodejcem, který vám zboží skutečně doručí. Pokud v daném e-shopu nakupujete poprvé, vyhledejte si recenze a zkušenosti ostatních zákazníků. Jde-li o „známou firmu“, která běžně zboží nedoručuje a s klienty nekomunikuje, na různých diskusních fórech naleznete popsané zkušenosti ošizených zákazníků, které vás od nákupu jistě odradí. Navštivte také webové stránky České obchodní inspekce, kde naleznete seznam rizikových e-shopů. Stejně tak můžete využít službu pro ověření důvěryhodnosti e-shopů dostupnou na webových stránkách dTestu.

Bez povšimnutí nenechte ani obchodní podmínky e-shopu. Prvním varovným signálem může být to, že podmínky na webových stránkách nejsou k dispozici. V takovém případě se nákupu raději vyhněte. Pokud obchodní podmínky naleznete, informujte se, s kým smlouvu uzavíráte, tedy kdo je prodávajícím, kde má sídlo a jaké má kontaktní údaje. Vyhnete se tak nepříjemnostem při následném zjištění, že prodávajícím je subjekt, který sídlí na úplně jiném kontinentu. „I celkový vzhled webových stránek může o prodejci leccos prozradit. Pěkný design samozřejmě vždy neznamená, že je prodejce seriózní. Pokud však text obsahuje mnoho pravopisných chyb či nesmyslných vět, které zřejmě byly špatně přeloženy do češtiny, rozhodně to nezvyšuje důvěryhodnost e-shopu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Stále častěji se lze také setkat s prodejem zboží prostřednictvím sociálních sítí, zejména Instagramu. Někteří drobní obchodníci nemají své vlastní webové stránky a prodávají výrobky pouze na těchto platformách. V prostředí sociálních sítí je však třeba být nanejvýše obezřetný, jelikož zde vznikají i falešné profily, které využívají větší anonymitu, než by měly na webových stránkách. Vymáhání zaslaných peněz, když neobdržíte vytoužený výrobek, je pak velice problematické. I před nákupem na sociálních sítích si prověřte zkušenosti jiných zákazníků či způsob komunikace prodejce se svými sledujícími.

Rostoucí oblibě českých spotřebitelů se těší i nákup potravin přes internet. Čím dál více lidí využívá online supermarkety, které jim dovezou základní potraviny až domů. Z ankety, kterou uspořádala spotřebitelská organizace dTest v průběhu listopadu na svém profilu na sociální síti Facebook a které se zúčastnila přibližně stovka respondentů, vyplynulo, že hlavní motivací k nákupu potravin na internetu je rychlost a pohodlí. Tuto motivaci potvrdilo 78 % respondentů, kteří uvedli, že již někdy nakupovali potraviny na internetu. Na dalších příčkách se umístily snaha vyhnout se běžným obchodům kvůli epidemii (50 % respondentů) a možnost objednat si zboží kdykoliv (44 % respondentů).

„Naopak za hlavní negativa online nákupu potravin respondenti označili nemožnost vybrat si konkrétní zboží, hlavně zeleninu, ovoce či maso (52 % respondentů), omezenou nabídku některých skupin zboží (48 % respondentů), vyšší ceny (48 % respondentů) a vysoké ceny za dovoz nákupu (26 % respondentů),“ popisuje výsledky Eduarda Hekšová.

Má nákup potravin nějaká specifika? Můžete vadné zboží reklamovat nebo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dní, jako je tomu při nákupech jiného zboží přes internet? Na potraviny se nevztahuje běžná záruka v délce 24 měsíců, měly by si však při správném skladování udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Případně po dobu uváděnou na webových stránkách online supermarketu, pokud jde o zboží nebalené a rychle se kazící, především ovoce, zeleninu a pečivo.

Pokud nejste s dodanými potravinami spokojení, dorazilo vám jiné zboží, plesnivé ovoce či zelenina nebo jste našli jinou vadu, můžete uplatnit reklamaci. „V rámci realizované ankety uvedlo pouze devět procent respondentů, že se při nákupu pravidelně setkává s problémy, 75 % respondentů pak označilo, že s problémy se setkalo pouze výjimečně. 16 % účastníků ankety se s nedostatkem nákupu dosud nesetkalo,“ popisuje Eduarda Hekšová. A dodává: „Zvláště potraviny, které se rychle kazí, je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu. U většiny online supermarketů reklamace probíhá telefonicky či e-mailem, kdy prodejci vadu popíšete, případně doložíte fotografie. Při uznané reklamaci vám následně prodávající vrátí peníze na platební účet.“

Odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží není ani u potravin zcela vyloučeno, záleží však na charakteru konkrétního produktu. Není možné odstoupit od smlouvy o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze (ovoce, zelenina, živočišné produkty, mléčné výrobky či pečivo). V případě, že zakoupíte trvanlivé potraviny (zpravidla konzervy, džemy, balené ořechy), právo odstoupit od smlouvy není nijak dotčeno, potraviny je však třeba vrátit v neporušeném obalu. Musíte však počítat s tím, že uhradíte náklady na vrácení zboží zpět prodejci.

Témata:  e-shopy nákupy dTest

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy