Mlékárna Olma se potýká s rostoucími cenami mléka i dalších nákladů

S rostoucími cenami mléka, vstupních materiálů, energií i mzdových nákladů se v posledních dvou letech potýká mlékárna Olma Olomouc, která patří mezi největší zpracovatele mléka v Česku. Kvůli vyšším nákladům na výrobu zdražila své mléčné produkty. Problémy mlékárně způsobuje i nedostatek kvalifikovaných pracovníků na tuzemském trhu. ČTK informaci získala z výroční zprávy mlékárny Olma, která od roku 2009 patří do skupiny Agrofert.

Ilustrační fotografie
reklama

Růst cen kravského mléka mlékárna Olma eviduje od začátku roku 2021, nákupní cena se zpočátku zvyšovala pozvolna. "Následně začala rychle stoupat jednak vlivem nárůstu obsahových složek, ale především s ohledem na růst ceny krmiv, energií, pracovních nákladů a zároveň s ohledem na růst ceny této komodity v okolních zemích," uvedl ve výroční zprávě Olmy místopředseda představenstva Martin Krystián.

Hospodaření Olmy podle Krystiána zatěžují také vysoké ceny energií a obalových materiálů, které se do ekonomiky mlékárny naplno promítly v loňském roce. Olma kvůli tomu na začátku roku 2022 zvýšila ceny mléčných výrobků. Růst cen vstupů do výroby byl podle vedení Olmy "bezprecedentní" a firma výrazně vyšší náklady nemohla absorbovat.

Zatímco v roce 2021 mlékárnu Olma limitoval především nedostatek surovin pro výrobu obalového materiálu a některých komponent, tak loni se přidala vysoká inflace, která přiměla české zákazníky šetřit. "Rizikem je pak ochota koncových zákazníků kupovat dražší produkty se stejnou intenzitou jako v předchozích letech," upozornil Krystián.

Olma zaměstnává zhruba 460 pracovníků, přičemž v posledních letech má problém získat do svých řad nové zaměstnance. "Dostupnost některých kvalifikovaných pracovníků spadla prakticky na nulu, pracovní síly v okolí jsou prakticky vyčerpány a je třeba začít více spoléhat na kvalifikované zaměstnance ze zahraničí," podotkl Krystián.

Mlékárna Olma v roce 2021 zvýšila tržby zhruba o 1,5 procenta na 3,668 miliardy korun z 3,626 miliardy korun v roce 2020. Vykázala čistý zisk 206,6 milionu korun, tedy zhruba stejný jako o rok dříve. Mezi hlavní odběratele mlékárny Olma dlouhodobě patří obchodní řetězce. Rozhodující součástí prodejního sortimentu Olmy jsou čerstvé mléko a smetany, kysané výrobky a jogurty. Více než desetinu tržeb Olma získává z prodeje výrobků v zahraničí.

Olma v posledních letech masivně investuje. Od roku 2011 s pomocí evropských dotací připravila investiční projekty zhruba za 600 milionů korun. Dotace pokryjí takřka polovinu nákladů na modernizaci výrobních technologií Olmy. V roce 2020 mlékárna dokončila vývoj tvarohových dezertů, jogurtů se sníženým obsahem cukru a nových typů pudingových dezertů. O rok později Olma vykázala a přijala z podpory zaměřené na zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurence potravinářského průmyslu a z Programu rozvoje venkova investiční dotace v celkové výši 62,8 milionu korun.

Témata: Olma | mléko | MoneyMAG.cz
Loading...

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky