Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborgini mohly mít spalovací motor i po roce 2035. Auta pro bohaté by tak na rozdíl od těch pro chudší tolik nezdražovala

Ferrari
Ferrari
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Italská vláda nyní usilovně v Bruselu lobuje za to, aby se na vozy ferrari a lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického baličku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci.

Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu. 

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.  Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.   

Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.  

Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari. Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.  

Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude. Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu.  

Témata:  Ferrari auta komentář

Související

Aktuálně se děje

30. října 2025 11:44

Nejvyšší ceny elektřiny v Česku nelze házet jen na nedotování

Tvrzení, že české domácnosti mají nejdražší elektřinu v EU, protože ji vláda nedotuje jako na Slovensku nebo v Maďarsku, je hrubě zjednodušené, ba hraničí s propagandou. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Světové akcie se otřásají. Pražská burza ale překvapivě patří ke světové špičce

Akcie ve světě čelí nejhlubšímu týdennímu propadu od obchodního týdne, který končil letos 4. dubna. Přitom 2. dubna americký prezident Donald Trump oznámil konkrétní podobu svých takzvaných recipročních cel. Následný otřes na akciových, ale také měnových či dluhopisových trzích přiměl americkou administrativu během několika dní zavedení recipročních cel alespoň o několika měsíců pozdržet. Nad jejich dalším osudem nyní visí otazník, neboť Nejvyšší soud USA je může zneplatnit.