Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborgini mohly mít spalovací motor i po roce 2035. Auta pro bohaté by tak na rozdíl od těch pro chudší tolik nezdražovala

Komentář Lukáše Kovandy: Italská vláda nyní usilovně v Bruselu lobuje za to, aby se na vozy ferrari a lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického baličku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci.

Ferrari
reklama

Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu. 

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.  Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.   

Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.  

Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari. Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.  

Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude. Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu.  

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky