Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

I z neutrálního výrazu se může stát strašák. Inflace je toho příkladem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Josefa Jaroše: Některá – jinak celkem běžná – slova mohou mít v různých kontextech různě zabarvený význam. Z jindy zcela nevinného výrazu se může stát urážka, z neutrálního pojmu – dejme tomu z ekonomické oblasti – všeobecný strašák.

Mezi taková slova patří například inflace. Dokud Česká národní banka tlačila na to, aby dosahovala alespoň dvou procent, byla většině lidí celkem lhostejná. Teď, když je dvou, ale ciferná, většinu z ní mrazí v kostech.

Podnikatelé nejsou výjimkou, zvlášť ti malí a střední

Z pohledu celkové ekonomiky výroby totiž inflace dopadá na malé a střední podniky více než na velké. Často se kvůli své „velikosti“ pohybují na trzích s vyšší mírou konkurence, a ta omezuje schopnost přenést drasticky zvýšené náklady výroby, zejména energií, na spotřebitele.

Malé a střední podniky tak v dnešní inflaci hrají roli jakéhosi nárazníku, kdy jsou nuceny brát drahotu více na svá bedra a nepropouštět ji tak rychle mezi spotřebitele.

Stoupající inflace samozřejmě zvyšuje také tlak na růst mezd, a to ve všech podnicích bez ohledu na jejich velikost. Malé a střední firmy mají alespoň tu výhodu, že nebývají vázány kolektivní smlouvou se silnými odbory. Zvyšují platy svým zaměstnancům proto, že jsou s nimi v blízkém kontaktu a lépe cítí jejich situaci, ne kvůli síle odborů.

Česká republika patřila v uplynulém desetiletí mezi evropské země s nejvyšším růstem reálných mezd. Inflace byla relativně nízká, a tak téměř jakýkoli jejich růst se projevil jako růst mezd reálných – lidem rostl životní standard. Mzdy rostly rychleji nejen než inflace, ale dokonce i rychleji než rostla ekonomika jako taková.

Mnoho let jsme měli zároveň nejnižší míru nezaměstnanosti v EU. Nedostatek lidí pociťovaly malé a střední podniky ještě více, než velké. Ty mají většinou relativně zavedenou a stálou poptávku. Mezi malými a středními podniky je už z jejich vlastní podstaty více rychle rostoucích firem, nebo dokonce začínajících firem, které potřebovaly expandovat, a bránil jim v tom právě nedostatek pracovní síly. Ten postupně vytěsnil „nedostatek poptávky po výrobcích“ coby primární bariéru dalšího růstu.

Nyní je v mnoha sektorech hlad po pracovnících ještě vyšší. Často v jiných oborech než před covidem, a ochota pracovníků navrátit se do standardního zaměstnání – které může příští lockdown zase ohrozit – je celosvětově menší. A tak malé a střední podniky pociťují růst mezd více, přesto se k němu staví vstřícně. Jejich hlavní konkurenční výhoda na tuzemském turbulentním trhu práce ale tkví v něčem jiném. Cesta na vrcholné pozice v těchto firmách je většinou mnohem kratší, než v korporacích. Znamená to mimo jiné, že se pracovník mnohem dříve dostane ke skutečně odpovědným úkolům, což jsou pro něj důležité body v životopise, pokud se jednou rozhodne změnit zaměstnání. Díky praxi v menší firmě tak takový člověk mnohem rychleji zvyšuje svou tržní cenu.  

Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR

Témata:  inflace ekonomika

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2024 9:54

28. listopadu 2024 13:10

Adventní shon: Když spěch a nedbalost přinášejí neštěstí

Adventní období má být časem klidu, radosti a očekávání Vánoc. Ve skutečnosti se však často mění v hektický maraton, kdy nás pohltí nákupní horečka a přeplněné obchody. Předvánoční nákupy doprovází nejen stres a spěch, ale také rostoucí riziko dopravních nehod. Zácpy na příjezdových komunikacích, přetížená parkoviště, brzké stmívání a často nepříznivé počasí jsou jen některé z faktorů, které činí předvánoční provoz obzvláště náročným.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Obchodní boj mezi USA a Čínou přinese pokles světového obchodu

Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další strategický dovoz. Výsledkem navýšení cel pro Čínu na 25 % a 5 % pro zbytek světa způsobí v roce 2026 snížení nominálního růstu světového obchodu o 0,6 procentního bodu. Obchodní války mezi USA a Čínou se také negativně dotknou obchodu Evropské unie, vyplývá z analýzy společnosti Allianz Trade.