Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hyundai zahájil v Nošovicích výrobu nového modelu elektromobilu Kona

Hyundai (ilustrační fotografie)
Hyundai (ilustrační fotografie)
Foto: Pixabay

Automobilka Hyundai chce v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku do konce roku vyrobit 21.000 elektromobilů nové řady Kona Electric. Jejich výrobu zahájila dnes. Jde o první auto na elektrický pohon, které se v Česku začalo v roce 2020 sériově vyrábět. Zatím bylo vyrobeno 105.000 vozů určených především pro Německo, Francii, Norsko a Nizozemsko. Stejně jako doposud se Kona Electric bude v nové generaci vyrábět vedle nošovického závodu i v Jižní Koreji, a to primárně pro tamní trh a zámořské destinace. ČTK to dnes za automobilku řekl Petr Michník.

Do konce roku má být v Nošovicích vyrobeno 21.000 vozů nové generace modelu, v příštím roce půjde o 50.000 aut. Druhá generace elektromobilu nabídne inovovaný design, nové technologie, vyšší dojezd, větší rozměry i užitečné prvky výbavy. Do vývoje se aktivně zapojili také nošovičtí inženýři. Podíl elektrifikovaných vozů v produkci HMMC, tedy elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů, přesahuje 40 procent. Z celkového objemu roční výroby Kona zabírá 12 procent.

Cena pětimístného SUV se v případě první generace pohybovala od 899.990 korun pro základní verzi. Vůz s nejvýkonnější baterií a plnou výbavou stojí 1,2 milionu korun. Ceny u nového modelu budou podle automobilky podobné. Podobný vůz značky Kia EV6 ve verzi disponující pohonem zadních kol a sadou akumulátorů o kapacitě 77,4 kWh stojí 1,3 milionu.

"Plně elektrickou Konu v Nošovicích produkujeme od března 2020, stala se tak prvním elektromobilem nové generace vyráběným v České republice. Pro náš výrobní závod šlo o neméně přelomovou událost. Nastartovali jsme úspěšnou cestu k elektrizující budoucnosti a čisté mobilitě a aplikovali řadu nových technologií,“ uvedl prezident HMMC Changki Lee.

I nadále bude nošovický závod vyrábět dvě výkonné verze modelu Kona Electric s odlišnou kapacitou akumulátorů, obě varianty však nabídnou vyšší výkon i dojezd než doposud. Model s elektromotorem o výkonu 160 kW je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 65,4 kWh a dosahuje dojezdu 514 km (dle WVTA). Základní verze nabídne akumulátor s kapacitou 48,4 kWh a elektromotor o výkonu 114,6 kW. Bateriové články jsou ze závodu LG Energy Solution v Polsku. Baterie jsou pak do finální podoby kompletovány v nošovické průmyslové zóně.

Do vývoje nového modelu se zapojili odborníci z nošovického závodu. Dříve spolupracovali s vývojovým centrem od momentu, kdy vývojáři připravili prototyp. Teď se zapojují do vývoje už při přípravě výkresové dokumentace. "Ovlivňujeme tak už výkresy, ne až prototypy. Díky tomu se nám otevírá možnost ovlivnit charakter a parametry auta, ale také zohlednit specifika našeho závodu," řekl vedoucí subdivize výroby Martin Klíčník.

"Postupně přebíráme zodpovědnost za kompletní přípravu našich linek pro výrobu nových modelů. Pilotní auta testujeme na evropských silnicích a ve spolupráci s vývojovým centrem Hyundai v německém Rüsselsheimu přicházíme s nápady a podněty k jejich vylepšení z pohledu evropského zákazníka," dodal Klíčník.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Závod má přes 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Automobilka loni vyrobila 322.500 aut, o 47.500 vozů více než předloni. Firma uvedla, že to bylo o 1000 aut více, než plánovala, a dokonce více než v posledním předkrizovém roce 2019.

Hlavním odbytištěm automobilky zůstává Evropa a Střední Východ, nejvíce vozů z Nošovic loni zamířilo do Německa. Letošní plán výroby má továrna stanoven na 328.500 vozů. Nyní vyrábí modely Tucson, i30 v několika variantách a Kona Electric.

Témata:  Hyundai

Aktuálně se děje

17. července 2024 15:29

16. července 2024 10:49

Půjčování lodí a šlapadel: Jak se chovat na vodě

Letní měsíce a stále častější tropické teploty lákají stále více lidí k vodním radovánkám. I pro ty však platí různá pravidla. Věděli jste, že i při projížďce na šlapadle se z vás stává účastník plavebního provozu, který by měl znát jeho základní pravidla a postup v krizových situacích? A víte, na co si dát pozor v půjčovně lodí nebo jiných plavidel?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy