Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

eNeschopenka startuje. Koho se týká a jak bude fungovat?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Novela zákona o nemocenském pojištění od 1. ledna 2020 zavádí nový systém elektronických neschopenek (eNeschopenek). Cílem je zjednodušení a urychlení komunikace mezi orgány nemocenského pojištění, ošetřujícími lékaři, zaměstnavateli a nemocnými zaměstnanci.

Lékař, jenž uzná zaměstnance práce neschopným, vyplní nově hlášení o vzniku pracovní neschopnosti do elektronického formuláře a elektronicky je odešle nejpozději následující pracovní den příslušné správě sociálního zabezpečení. „Pouze ve výjimečných případech - například pokud dojde k výpadku systému - bude lékař moci vyplnit hlášení v papírové podobě. Dochází tak k podstatnému zkrácení lhůty, neboť doposud se hlášení odesílala nejpozději třetí pracovní den,“ vysvětluje Petra Verlová, daňová poradkyně ze společnosti KODAP. Obdobně lékař vyplní a odešle elektronické hlášení při ukončení pracovní neschopnosti. Současně přitom vyznačí ukončení neschopnosti v průkazu práce neschopného pojištěnce.

Díky tomu nebude zaměstnavatel muset předávat správě sociálního zabezpečení papírové díly tiskopisu rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a nebude ani od zaměstnanců přebírat žádosti o nemocenskou. Bude však povinen do 14 dnů odeslat v elektronické podobě údaje potřebné k výpočtu nemocenské dávky, včetně čísla účtu, na který zaměstnavatel zaměstnanci vyplácí mzdu. Připomeňme, že prvních 14 kalendářních dnů nemoci vyplácí nemocenskou zaměstnavatel.

„Na ePortálu České správy sociálního zabezpečení jsou pro zaměstnavatele k dispozici vybrané informace o pracovní neschopnosti zaměstnanců. Současně si mohou již nyní zaměstnavatelé žádat o automatické zasílání informací do datové schránky o vzniku, trvání a ukončení každé dočasné pracovní neschopnosti svých zaměstnanců,“ říká Petra Verlová ze společnosti KODAP.

Papírový průkaz zůstává

Co se naopak nemění, je průkaz práce neschopného pojištěnce v papírové podobě. I po 1. lednu 2020 jej zaměstnanec od lékaře obdrží pro účely kontroly, k vyznačení návštěv u lékaře či ukončení neschopnosti. Zaměstnanec sice již nebude muset dávat zaměstnavateli neschopenku, nicméně bude stále povinen zaměstnavatele o vzniku pracovní neschopnosti neprodleně informovat.

Obdobné změny se týkají i osob samostatně výdělečně činných, pokud si hradí nemocenské pojištění, a to současně v postavení zaměstnavatele i zaměstnance. Na neschopenky vystavené do 31. 12. 2019 se až do ukončení pracovní neschopnosti použije stávající právní úprava.

Témata:  eNeschopenka zaměstnanci zaměstnavatelé zdravotnictví

Související

Aktuálně se děje

24. července 2024 10:16

21. července 2024 21:04

SLEDUJTE: Joe Biden se vzdal kandidatury. Trump zatím nemá soupeře

Americký prezident Joe Biden v neděli oznámil, že stáhne svou kandidaturu na post prezidenta USA a nebude se ucházet o znovuzvolení.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Jozef Síkela

Vláda navrhne eurokomisařem za Česko Jozefa Síkelu

Vláda Petra Fialy nabídne staronové předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové jako eurokomisaře za Českou republiku současného ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu. O jeho nominaci rozhodla na poslední schůzi před vládními prázdninami ve středu 24. července 2024. Začátku schůze byl přítomen i prezident republiky Petr Pavel.