Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi neutrácejí už dvanáctý měsíc v řadě

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: ilustračnífotky.cz

Komentář Tomáše Volfa: Domácí maloobchodní tržby v dubnu meziročně klesly o 7,7 % a o 0,3 % oproti minulému měsíci. Už dvanáct měsíců v řadě tržby prodejcům klesají. Na vině jsou vysoké ceny a obavy spotřebitelů.

Češi šetří na všem. Tržby maloobchodníků za nepotravinářské zboží se meziročně snížily o 9,5 % a za potraviny o 9,3 %. Za pohonné hmoty však utratily o 6,9 % více než loni. Spotřebitelé přibrzdili náklady za výrobky pro domácnost o 16,5 %, za oblečení a obuv o 7,5 % a za počítače a telefony o 5 %.

Už příští měsíc by mohla přijít změna. Loni v květnu totiž začaly útraty Čechů meziročně klesat a letos začnou díky nízké srovnávací základně pravděpodobně opět mírně růst. Na chování spotřebitelů se však nic nezmění.

I přes velmi nízkou nezaměstnanost se lidé bojí o své budoucí příjmy a o celkovou ekonomickou situaci. Tomu nepřidalo ani hospodaření státu za květen, které dosáhlo schodku neuvěřitelných 271,4 mld korun ani vysoké úroky ze strany ČNB.

Ceny sice klesají, ale velmi pomalu, ale stále existuje šance, že se inflace za celý letošní rok dostane pod 10 %. I toto číslo je však jedno z nejvyšších v EU.

Témata:  ekonomika Peníze

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.