Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Black Friday: Na co si dát pozor při nákupech?

Black Friday
Black Friday
Foto: Pixabay

Black Friday se stal již tradičním svátkem nákupů a řada e-shopů si na něj nachystala různé slevové akce. Výrazná sleva ale často přehluší ostražitost spotřebitelů, kteří se nechají zlákat k nákupu na neznámém e-shopu. Jak rozeznat neseriózní e-shop a na co si ještě dát při nákupu na internetu pozor, vysvětluje advokát Roman Tomek z kanceláře SEDLAKOVA LEGAL.

Jak mohu jako laik rozeznat neseriózní e-shop? 

Začal bych běžným kritickým myšlením. Pokud jsou ceny na e-shopu významně odlišné od těch na e-shopech jiných, je pravděpodobně něco v nepořádku. Dalším příkladem může být zvláštní doména e-shopu, která nijak nereflektuje název, společnost, která e-shop provozuje apod. Typicky je doména registrována pod jinou zemí.

Pokud by člověk chtěl jít podrobněji do některých právních náležitostí, určitě by někde na e-shopu měla být umístěna identifikace provozovatele e-shopu. Každý návštěvník by tak měl mít možnost zkontrolovat si, která společnost/podnikatel za e-shopem stojí. Pokud jsou zveřejněny obchodní podmínky, u neseriózních e-shopů často bývají velmi strohé, vzorové, identifikace provozovatele se liší apod.

Lze také pochválit činnost, kterou v této oblasti vyvíjí dTest, který provozuje webové stránky, kde se dá e-shop zkontrolovat, zda na něj například v minulosti nebyly podány stížnosti.

Jaké obchodní podmínky jsou dané a kde je naopak prostor pro to, aby si je konkrétní e-shop přizpůsoboval?

Vzhledem k tomu, že u e-shopu na jedné straně stojí podnikatel a na druhé spotřebitel, má e-shop poměrně omezené možnosti toho, co si může upravit. Proto je potřeba aplikovat ustanovení občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele. Občanský zákoník v § 1810 a dále upravuje, co musí e-shop spotřebiteli sdělit před uzavřením smlouvy. 

V některých případech má neuvedení informací v podmínkách za následek výhodnější postavení spotřebitele. Například pokud neuvede e-shop informace tom, že může spotřebitel do 14 dnů od smlouvy odstoupit, prodlužuje se tato lhůta pro odstoupení na 1 rok a 14 dnů.

Zároveň je v § 1814 uvedeno, co nikdy nesmí v obchodních podmínkách uvedeno za ujednání. Zejména jde o taková ustanovení, která by:

spotřebiteli znemožňovala reklamovat zboží umožňovala e-shopu odstoupit od smlouvy, ovšem spotřebiteli ne umožňovala měnit jednostranně povinnosti z obchodních podmínek vyplývající zbavovala spotřebitele možnosti podat žalobu.

 Obecně nemůže e-shop upravit nic, co by bylo nepřiměřené vůči spotřebiteli, takže spotřebitel v celém vztahu má mnohem silnější postavení. Prostor pro úpravu je zejména v oblasti placení ceny, způsobech uplatnění reklamace či ve způsobu komunikace se spotřebiteli. Manévrovací prostor je však velmi malý.

Jak je to u zahraničních e-shopů, které na běžného spotřebitele působí, že jsou tuzemské? Jsou tam nějaká další rizika?

Určitě jsou s tím spojené faktické problémy, které spočívají třeba v horší komunikaci s e-shopem, kdy může být složitější jazyková bariéra. 

Zároveň může být složitější vymahatelnost. Pokud například zaplatím předem a následně mi není zboží doručeno, může být problém s tím domoci se vrácení peněz. Nařízení EU samozřejmě myslí na to, že může spotřebitel podat žalobu v ČR. Složitější pak však může být vynutit takové rozhodnutí v jiné zemi (zvlášť když je země mimo EU). Mnohdy také tyto zahraniční e-shopy vsází na nízké částky, tudíž předpokládají, že nikdo nebude tento bagatelní problém řešit.

Máte ještě nějaká další doporučení pro spotřebitele?

Buďte obezřetní, pokud si kupujete zboží z Číny, protože tamní prodejci moc dobře vědí, že je pro vás velmi složité se čehokoliv domoci. Dobré je také zmínit, že pokud si cokoliv na e-shopu objednáte a následně si zboží nevyzvednete, ještě to neznamená, že jste od smlouvy odstoupili. Stále existuje povinnost zaplatit kupní cenu. V praxi to e-shopy většinou neřeší, ovšem v některých případech by taková situace, kdy to e-shop bude řešit, mohla nastat.

Témata:  Black Friday

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

4. listopadu 2025 10:37

Vidíte nenávist nebo podvod na internetu? Nahlaste ho, radí dTest

Setkali jste se někdy s komentářem na sociálních sítích, ve kterém autor podporuje násilí či terorismus? Zaznamenali jste příspěvek se soukromými fotografiemi sdílenými za účelem poškození pověsti vyobrazené osoby? Anebo jste na online tržišti narazili na podvodného prodejce? I na takové příklady nezákonného uživatelského obsahu na internetu si Evropská unie došlápla takzvaným Aktem o digitálních službách (DSA). A ať už se nezákonný obsah týká přímo vás, nebo ne, máte právo jej nahlásit provozovateli dané internetové stránky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.