Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Black Friday poprvé bez rekordu? Češi šetří. Bojí se lockdownu a zdražování

Black Friday
Black Friday
Foto: Pixabay

Black Friday letos dost možná nebude rekordní. Vypadá to tak podle nákupního indexu společnosti Salesforce, dat Shopsysu, realizující tvorbu e-shopů pro největší hráče na trhu, a vshostingu, poskytovatele profesionálních hostingových služeb, který provozuje více než 60 % českých a slovenských e-shopů.

Češi se bojí lockdownu, a proto rozložili své vánoční nákupy do delšího časového období. Někteří mají dokonce už všechny dárky nakoupené. Na vině je i zdražování, obava z něj, ale i nedostatek žádaného zboží. Chybí materiál, prodlužují se dodací lhůty a jedná se o globální problém. Ve 3. kvartálu 2020 dosáhl meziroční růst obratu e-shopů celosvětově 63 %, letos je to za stejné období pouze 11 %. Česká republika je na tom podobně.

Loňský Black Friday byl rekordní. Nyní si Češi utáhnou opasky

Black Friday letos připadá na 26. listopadu a někteří e-shopaři už teď hlásí, že jim v e-shopech ve třetím kvartálu 2021 obrat v meziročním srovnání stagnoval, či přímo klesl. „Loňský Black Friday byl rekordní. Růst tržeb se oproti očekávaným 15 % vyšplhal téměř na dvojnásobek. Zejména z důvodů šetření spotřebitelů lze však očekávat, že se nyní prodeje zvýší pouze v menší míře. Vyloučit v některých segmentech nelze ani stagnaci,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys. Jeho slova potvrzuje Jan Svášek, E-commerce Hosting Consultant ze společnosti vshosting~: „Vloni jsme rapidně navyšovali kapacity hostingových řešení. Nápor na e-shopy během Black Friday byl enormní, a proto naši e-commerce klienti skokově potřebovali více výkonu. Letos Češi začali nakupovat dříve, e-shopům jsme tak výkon navyšovali dávno před Black Friday. Zaměřili jsme se i na technologická vylepšení. Na druhou stranu tentokrát nápor zřejmě bude více rozložen v čase a přímo na Black Friday neočekáváme tak raketový nárůst.“

Na Českou republiku aktuálně dopadá již pátá vlna COVIDu, kterou ovšem tentokrát provází větší zdražování. Inflace vytrvale roste, ze zářijových 4,9 % meziročně se vyšplhala na 5,8 % v říjnu. Ať už je řeč o pohonných hmotách, stavebním materiálu, bydlení, potravinách a dalších, je jasné, že ceny jdou jednoduše nahoru.

Jaká je predikce pro nakupování Čechů na Black Friday?

Přestože je Česká republika dlouhodobě e-shopovou velmocí, poprvé v historii se schyluje k tomu, že rekordní prodeje se letos konat nebudou. Zdražování zboží, ale i otevřené kamenné prodejny a obavy z nedostatku zboží skladem, to vše bude mít s velkou pravděpodobností za následek menší tržby e-shopů na Black Friday.

Už teď je od některých obchodníků slyšet, že zákazníci dávají přednost základním potravinám a dalším nezbytnostem. Na nákup dalších věcí už jim nezbývají peníze. Vypadá to, že si našetřené peníze z předchozích měsíců schovávají spíše na účty za elektřinu, než na utrácení po obchodech před Vánoci.

Témata:  Black Friday slevy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.