Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Black Friday poprvé bez rekordu? Češi šetří. Bojí se lockdownu a zdražování

Black Friday
Black Friday
Foto: Pixabay

Black Friday letos dost možná nebude rekordní. Vypadá to tak podle nákupního indexu společnosti Salesforce, dat Shopsysu, realizující tvorbu e-shopů pro největší hráče na trhu, a vshostingu, poskytovatele profesionálních hostingových služeb, který provozuje více než 60 % českých a slovenských e-shopů.

Češi se bojí lockdownu, a proto rozložili své vánoční nákupy do delšího časového období. Někteří mají dokonce už všechny dárky nakoupené. Na vině je i zdražování, obava z něj, ale i nedostatek žádaného zboží. Chybí materiál, prodlužují se dodací lhůty a jedná se o globální problém. Ve 3. kvartálu 2020 dosáhl meziroční růst obratu e-shopů celosvětově 63 %, letos je to za stejné období pouze 11 %. Česká republika je na tom podobně.

Loňský Black Friday byl rekordní. Nyní si Češi utáhnou opasky

Black Friday letos připadá na 26. listopadu a někteří e-shopaři už teď hlásí, že jim v e-shopech ve třetím kvartálu 2021 obrat v meziročním srovnání stagnoval, či přímo klesl. „Loňský Black Friday byl rekordní. Růst tržeb se oproti očekávaným 15 % vyšplhal téměř na dvojnásobek. Zejména z důvodů šetření spotřebitelů lze však očekávat, že se nyní prodeje zvýší pouze v menší míře. Vyloučit v některých segmentech nelze ani stagnaci,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys. Jeho slova potvrzuje Jan Svášek, E-commerce Hosting Consultant ze společnosti vshosting~: „Vloni jsme rapidně navyšovali kapacity hostingových řešení. Nápor na e-shopy během Black Friday byl enormní, a proto naši e-commerce klienti skokově potřebovali více výkonu. Letos Češi začali nakupovat dříve, e-shopům jsme tak výkon navyšovali dávno před Black Friday. Zaměřili jsme se i na technologická vylepšení. Na druhou stranu tentokrát nápor zřejmě bude více rozložen v čase a přímo na Black Friday neočekáváme tak raketový nárůst.“

Na Českou republiku aktuálně dopadá již pátá vlna COVIDu, kterou ovšem tentokrát provází větší zdražování. Inflace vytrvale roste, ze zářijových 4,9 % meziročně se vyšplhala na 5,8 % v říjnu. Ať už je řeč o pohonných hmotách, stavebním materiálu, bydlení, potravinách a dalších, je jasné, že ceny jdou jednoduše nahoru.

Jaká je predikce pro nakupování Čechů na Black Friday?

Přestože je Česká republika dlouhodobě e-shopovou velmocí, poprvé v historii se schyluje k tomu, že rekordní prodeje se letos konat nebudou. Zdražování zboží, ale i otevřené kamenné prodejny a obavy z nedostatku zboží skladem, to vše bude mít s velkou pravděpodobností za následek menší tržby e-shopů na Black Friday.

Už teď je od některých obchodníků slyšet, že zákazníci dávají přednost základním potravinám a dalším nezbytnostem. Na nákup dalších věcí už jim nezbývají peníze. Vypadá to, že si našetřené peníze z předchozích měsíců schovávají spíše na účty za elektřinu, než na utrácení po obchodech před Vánoci.

Témata:  Black Friday slevy

Související

Aktuálně se děje

1. dubna 2025 12:29

28. března 2025 10:03

26. března 2025 10:31

Skandál na gynekologii v Líbeznicích: Lékařka použila vulgární nadávky a vyhodila pacientku + VIDEO

V gynekologické ordinaci ve středočeských Líbeznicích došlo k nepříjemné situaci. Pacientka si přišla pro žádanku na specializované vyšetření kvůli problémům s otěhotněním, ale místo běžné návštěvy zažila šok. Podle jejích slov ji lékařka hrubě urážela, používala sprostá slova a nakonec ji vyhodila z ordinace. Celý incident si žena nahrála na video. Na případ následně upozornila TV Nova.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Češi spoří, ale neinvestují. Brzdí tím růst ekonomiky

Český statistický úřad dnes potvrdil, že tuzemská ekonomika loni přidala jedno procento, když v posledním čtvrtletí stoupla meziročně o 1,8 procenta. Stěžejním tahounem ekonomiky byla spotřeba domácností, která však mohla být ještě znatelně výraznější – a růst celé české ekonomiky jakbysmet. Jenže Češi stále spoří až přespříliš.