Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Black Friday jako zlatý důl pro e-shopy? Do slevových akcí se i letos zapojí většina internetových obchodů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

I přes dlouhodobý propad e-commerce scény, jejíž tržby se navzdory očekávání propadly i sedmý kvartál v řadě o 11 %, zůstává Black Friday dlouhodobě nejúspěšnějším a nejočekávanějším obdobím pro internetové obchody. Čeští spotřebitelé při něm v loňském roce utratili okolo 7 miliard korun. Letos firmy věří v podobný scénář.

E-shopy se na Black Friday intenzivně připravují, a to nejen ve smyslu slevových akcí, ale také v oblasti svých marketingových aktivit. Jednou z klíčových strategií je pro ně práce s vlastní, vybudovanou databází s pomocí e-mail marketingu. E-mailing umožňuje e-shopům cíleně a personalizovaně oslovovat potenciální zákazníky s nabídkami přizpůsobenými jejich předchozím nákupním preferencím a zájmům.„E-shopů využívajících potenciál Black Friday je v Česku stále více, popularita téhle slevové akce roste a o pozornost potencionálních zákazníků bojuje velká spousta subjektů. Pro ně může být velkou výhodou to, že zatímco cena reklamy na Facebooku nebo formou PPC kampaní v hlavní sezóně výrazně stoupá, cena e-mailingu se vůbec nemění,” vysvětluje Jakub Stupka, COO e-mailingové platformy Ecomail, přes kterou se v minulém roce na Black Friday odeslalo 15,2 milionů e-mailů. Oproti roku 2021 se tak jednalo o 45% nárůst. Prognózy pro rok 2023 jsou více než pozitivní – firma odhaduje další nárůst minimálně o 10 %.Přes Ecomail rozesílá své newslettery i internetový obchod se zdravou výživou, oříšky a doplňky stravy Grizly. Black Friday se zúčastnili loni a letos to také plánují: „Minulý rok přesáhly naše tržby na Black Friday na českém a slovenském trhu čistě z e-mailingu 4 miliony korun. V podobné výsledky věříme i letos. Emailing je pro nás i na Black Friday třetí nejvýkonnější kanál s tím, že rozdíly mezi top třemi nejsou nijak markantní,” říká Petr Miklík, CMO společnosti Grizly.

Marketingová ředitelka e-shopu MK Lůžkoviny považuje e-mailing nejen během Black Friday za skvělý remarketingový nástroj, který má v porovnání s dalšími reklamními kanály, jako je Google, Facebook nebo Seznam v poměru cena a výkon nejlepší výsledky: „Zatím nebyl rok, kdybychom Black Friday nedělali, minulý rok jsme nabídli kompletní slevu 15 %, což je v našem segmentu velmi výrazná sleva. K akci přistupujeme i letos trochu jinak, přes slevový kód, nikoliv přes dočasně zlevněné produkty na e-shopu,” vysvětluje svou současnou strategii Barbora Pavlíčková, CMO společnosti MK Lůžkoviny.Přestože e-commerce scéna zaznamenala v roce 2022 vůbec poprvé v historii pokles obratů a ani současná čísla nenaznačují, že by se situace mohla zlepšit, je Black Friday světlou výjimkou. E-shopy v České republice registrovaly na loňský Černý pátek rekordní úroveň prodejů s průměrným nárůstem o bezmála polovinu oproti roku 2021. Ve srovnání s průměrným denním obratem v roce pak prodeje vzrostly o 134 %. Největší zájem byl o prodej kosmetiky, hraček a elektroniky.

Témata:  Black Friday e-shopy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:19

Fiala slibuje platy jako v Německu do pěti let. Realita je vzdálená desítky let

Premiér Petr Fiala v Otázkách Václava Moravce několikrát uvedl, že pokud bude jeho vláda pokračovat i v příštím volebním období, budou mít Češi nakonec mzdy jako Němci nebo Rakušani. Tedy zhruba během pěti let. To je ovšem vysoce nereálné. Skutečností je naopak to, že jak Německo, tak zejména Rakousko během posledních pěti lety Česku mzdově dále utekly, jak vyplývá z dat OECD. Takže mzdy v Česku zaostávají nyní za mzdami v Rakousku a Německu ještě výrazněji než roku 2019. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy