Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé při nákupu příliš neřeší ceny, nabídku ani značky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem – nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky.

Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují – podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

GfK Shopper Typology přináší přehledný obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů:

Název typu Co chtějí a jak nakupují KVALITNĚ PRO RODINU Chtějí kvalitu – nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví HODNĚ A VÝHODNĚ Chtějí levně velký nákup – nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit LEVNĚ A BLÍZKO Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu – dělají malé nákupy, vybírají si akce ZE ZVYKU Chtějí jistotu – nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky RYCHLE! Šetří čas – nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit

„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.

Témata:  lidé nákupy obchody

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

19. listopadu 2025 10:00

Zimní ranní rituály mohou vyjít draho: pokuty za běžící motor i sníh na autě

Zimní rána v Česku mají svůj stereotyp – rychle nastartovat motor, zapnout topení, vzít škrabku do ruky a doufat, že než led povolí, stihnete dopít kávu. Právě tato běžná praxe ale může řidiče stát pokutu. Stejně tak riskují ti, kdo vyjíždějí se zbytky sněhu a ledu na střeše nebo kapotě. Ačkoli tyto situace mnoho lidí nepovažuje za nebezpečné, zákon je vidí jinak – jako zbytečné obtěžování nebo dokonce ohrožení ostatních.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy