Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé při nákupu příliš neřeší ceny, nabídku ani značky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem – nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky.

Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují – podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

GfK Shopper Typology přináší přehledný obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů:

Název typu Co chtějí a jak nakupují KVALITNĚ PRO RODINU Chtějí kvalitu – nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví HODNĚ A VÝHODNĚ Chtějí levně velký nákup – nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit LEVNĚ A BLÍZKO Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu – dělají malé nákupy, vybírají si akce ZE ZVYKU Chtějí jistotu – nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky RYCHLE! Šetří čas – nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit

„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.

Témata:  lidé nákupy obchody

Související

Aktuálně se děje

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

10. listopadu 2025 12:53

Říjen přinesl konec sezónních prací, nezaměstnanost stoupla na 4,6 %

„Nezaměstnanost v říjnu mírně vzrostla. Podíl nezaměstnaných osob činil 4,6 %, což bylo o desetinu procentního bodu více než v září a o 0,8 procentního bodu více než před rokem. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat ÚP. Jedná se ovšem o přirozený sezónní vývoj. V říjnu totiž končí většina sezónních prací a část zaměstnanců se tak vrací do evidence ÚP. Zároveň se do nezaměstnanosti stále propisuje příliv absolventů, kteří hledají své první zaměstnání,“ říká Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy