Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Oběti útoků na internetu často své útočníky znají

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle výsledků nejnovější Studie chování na internetu, kterou si nechala vypracovat společnost Microsoft, se online prostředí a interakce uživatelů na internetu kultivuje a reakce uživatelů na online rizika zlepšuje.

Přesto má stále více než polovina respondentů osobní zkušenost s nebezpečným chováním na internetu. Více než třetina (36 %) obětí útoků na internetu přiznává, že útočníka osobně znají. Často je to člen rodiny nebo patří k okruhu jejich přátel či známých. Mezi nejčastěji zmiňovaná rizika v online prostředí patří nevyžádaný kontakt (41 %), následovaný poplašnými zprávami a podvodnými emaily (27 %). Až třetina respondentů pak zažila sexuální obtěžování online. Následky negativního zážitku na internetu přitom mohou vážně ovlivnit život napadeného: 4 z 10 postižených ztratili v této souvislosti důvěru v kontakt v digitálním prostředí, každý třetí pak v reálném světě. Studii vydává Microsoft na Den bezpečnějšího internetu.

„I nadále se ukazuje, jak je důležité upozorňovat na možná nebezpečí na internetu a nabízet i rady a tipy, jak rizikům předcházet. Díky osvětě se zvýšilo povědomí o tom, jak se útokům na internetu bránit a kde hledat pomoc, celosvětově ze 37 na 45 %. Dlouhodobě se snažíme předcházet rizikům, která mohou v online prostředí číhat zejména na děti a mládež, proto je Microsoft tradičním partnerem projektu Kraje pro bezpečný internet, který ročně seznámí se zásadami bezpečného internetu přes 25.000 dětí ze všech regionů České republiky,“ uvedl Václav Koudele z Microsoftu.

Studie chování na internetu zjišťovala postoje a vnímání  bezpečnosti a interakcí na internetu u respondentů ve věku 13-17 a 18-74 let ve 23 zemích světa. 

Témata:  internet kyberzločin hackeři počítače

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy