Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co s vouchery po krachu slevového portálu?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Slyšíte na slovo sleva a rádi využijete každou příležitost trochu ušetřit? Pak byste měli vědět co dělat, když váš oblíbený slevový portál zkrachuje a zakoupený voucher už vám nikde nechtějí vzít.

Předně je třeba si uvědomit, že odpovědnost slevového portálu se váže zásadně ke správnému vystavení voucheru, případně garanci jeho použitelnosti. Za kvalitu konkrétních poskytovaných služeb nebo nabízeného zboží už portál obvykle neručí. „Někdy se vám ovšem může stát, že vybraný hotel odmítne přijmout voucher na pobyt z důvodu, že slevový portál, prostřednictvím kterého nabízel své služby, zkrachoval,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Portál může vystupovat buď jako pouhý zprostředkovatel uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a obchodníkem, nebo se jako vystavitel poukázky i zaručovat za to, že voucher bude možné uplatnit. Proto je důležité věnovat pozornost obchodním podmínkám, kde se můžete dočíst více o tom, do jaké pozice se daný portál staví. „V případě krachu slevového portálu je pro spotřebitele příznivější, pokud portál vystupuje výhradně jako zprostředkovatel. Od chvíle, kdy spotřebitel voucher obdrží, může totiž trvat na dodání zboží či poskytnutí přislíbené služby, protože uzavřenou smlouvou je vázán přímo samotný obchodník,“ říká Lukáš Zelený. Hůře jsou na tom ti, jimž slevový portál vystavuje poukázky. Smlouva mezi spotřebitelem a obchodníkem nabízejícím konkrétní zboží či služby pak vzniká až ve chvíli, kdy spotřebitel voucher uplatní a obchodník jej přijme. „Do té doby neexistuje mezi spotřebitelem a obchodníkem přímý právní vztah, a vrácení marně vynaložených peněz tak může spotřebitel požadovat pouze po slevovém portálu,“ vysvětluje Zelený. To však nemusí být jednoduché. Zkrachuje-li slevový portál, dá se předpokládat, že se z jeho majetku moc nezahojíte. Poškozených bývá hodně a pohledávky se musí uspokojovat rovnoměrně.

V nedávné době bylo zahájeno insolvenční řízení na majetek provozovatele internetového portálu www.nakupvakci.cz, který ve svých obchodních podmínkách výslovně uvádí, že k uzavření smlouvy mezi spotřebitelem a obchodníkem dochází až při úspěšném uplatnění voucheru. „V takovém případě je jediným řešením podat přihlášku pohledávky do insolvenčního řízení. Přihláška se podává na takzvaném chytrém formuláři, který je ke stažení na webových stránkách Ministerstva spravedlnosti. Je třeba to udělat co nejdříve, insolvenční soud totiž nepřihlíží k pohledávkám, u nichž byly přihlášky podané po stanovené lhůtě. K vyplnění přihlášky je určitě vhodné vyhledat právní pomoc,“ doporučuje Zelený.

Témata:  dTest slevové portály

Související

Aktuálně se děje

29. května 2025 12:20

20. května 2025 12:26

Potraviny v Česku zdraží víc, než kdokoliv čekal

Růst cen v zemědělství letos v dubnu vykázal úroveň 15,2 procenta v meziročním srovnání. To je nejvýraznější nárůst od února 2023, tedy za více než dva roky. Poprvé po více než dvou letech se rovněž jedná o růst dvouciferný. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Senioři táhnou ekonomiku, zatímco mladí zůstávají ve školách

Český trh práce se tiše, ale zásadně přepisuje. Zatímco ještě v 90. letech bylo běžné, že lidé končili kariéru krátce po šedesátce a dvacetiletí už měli první zaměstnání, dnes se tyto role obracejí. Mladí zůstávají déle ve vzdělávacím systému, pracovní zkušenosti odkládají. Naopak senioři v důchodovém věku často zůstávají ekonomicky aktivní – ať už z přesvědčení, nebo z nutnosti.