Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co ovlivňuje ceny potravin v obchodech? Velcí výrobci maloobchodníky vydírají

Supermarkety, ilustrační fotografie
Supermarkety, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zatímco ceny některých potravin zůstávají roky téměř na stejné úrovni, další průběžně zdražují. V některých případech se částky mohou několikrát změnit dokonce i během krátkého časového období. Jiné jsou naopak výsledkem dlouhodobých vztahů mezi aktéry na trhu. Informuje Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Složitá a nevyzpytatelná situace je hlavně u základních komodit, jako je například máslo či mléko. Jejich cena je ovlivněná především vývozem do zahraničí. Ve chvíli, kdy za našimi hranicemi naroste o tyto potraviny zájem, jejich producenti zvedají ceny. V momentě, kdy zájem opadne, se částky postupně vrací k původním hodnotám. Takový výkyv přitom může nastat během několika měsíců a rozdíl může činit i 50 procent. Naopak pečivo stojí v posledních několika letech zhruba stejně.

Velcí výrobci nás doslova vydírají, shodují se maloobchodníciNa růstu tuzemských cen má navíc velký podíl celková situace na trhu a především podmínky zahraničních řetězců. Ty se totiž v průběhu času přitvrzují a potraviny tím pádem zdražují. Obecně platí, že největší výrobci každý rok ceny zvedají. K tomu je nutné připočíst i rostoucí investice dodavatelů směrem k řetězcům, které ceny navyšují také. Navíc na českém trhu v současné době vládne složitá a častokrát nepřehledná situace. Existuje zákon, který chrání malé výrobce před praktikami velkých zahraničních obchodních řetězců. České právo už ale neřeší například vztah mezi velkými zahraničními výrobci, kteří na trhu obstarávají zhruba 80 procent obratu, a malými distributory či maloobchody. Ty jsou v mnoha případech nuceny přistupovat na nevýhodné podmínky, které jim velké společnosti nadiktují.Problémem malých distributorů je, že si s nimi velcí producenti doslova dělají, co chtějí. Tito velcí hráči vědí, že menší firmy i na velmi nevýhodné podmínky kvůli udržení se na trhu přistoupí. Zneužívají své moci a malé firmy častokrát doslova vydírají. Tímto způsobem si velké společnosti kompenzují ztráty dané nevýhodnými obchodními podmínkami s řetězci. Český zákazník je pak postaven před hotovou věc.

Témata:  potraviny obchody

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy