Z průměrné mzdy 3 170 korun vynaložila před 27 lety domácnost téměř polovinu na nákup vánočních dárků a jídla. Do letošních vánočních svátků hodláme investovat přibližně 9 000 korun, tedy zhruba třetinu průměrného platu. V době, kdy každý pracovník dostal od ROH vánoční kolekci, jsme pod stromečkem toužebně očekávali nalézt nedostatkové džíny, walkmana, silniční kolo nebo barevný televizor. Poslední roky si nejčastěji nadělujeme kosmetiku, oblečení a elektroniku. Mění se také zvyky v půjčování peněz na vánoční dárky. Kdysi jsme si půjčovali zejména od rodinných příslušníků, v dnešní době raději volíme půjčku od banky. Vyplynulo to z analýzy dat, kterou Equa bank uskutečnila na přelomu listopadu a prosince 2016.
Z analýzy Equa bank vyplývá, že v letošním roce plánují české domácnosti utratit za Vánoce průměrně kolem 9 000 korun. V porovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o 1 300 korun (+17 %). Konkrétně za dárky jsme loni zaplatili 4 900 korun a letos máme v plánu si vyčlenit na jejich pořízení sumu 5 500 korun. Výdaje za pokrmy a výzdobu také vykazují meziroční růst. Letos do nich plánujeme investovat přibližně 3 500 korun, tedy zhruba o 700 korun více než vloni. Třetina lidí navíc po vánočních svátcích přiznává, že nakonec utratili více, než původně plánovali, a to v průměru o 2 885 korun.
V době před třiceti lety také bývalo obvyklé obrátit se s prosbou o půjčku na vánoční dárky pouze na své rodinné příslušníky či přátele. Nyní Češi dávají přednost půjčce od bank či jiných institucí. Například o minulých Vánocích si na dárky nakonec vypůjčil každý osmý Čech. Průměrná výše půjčky činila téměř osm tisíc korun.
„Pokud se rozhodneme půjčit si na vánoční dárky, měli bychom se zamyslet nad délkou splácení a celkovou výší úvěru. V ideálním případě by se mělo jednat o nižší částku, kterou jsme schopni pohodlně splatit v řádu několika měsíců,“ říká Ondřej Hák, ředitel úvěrových produktů Equa bank.
Nejvýraznější rozdíly mezi typy dárků před třiceti lety můžeme zaznamenat u dárků pro děti. Zatímco hitem tehdejších Vánoc byly kovové stavebnice Vašek a Merkur nebo Malý chemik, nyní naši potomci touží po elektronice. V dopise pro Ježíška nejčastěji uvádějí chytré mobilní telefony, tablety, penny boardy a kvadrokoptéry. Dospělí si naopak přejí kosmetické balíčky, oblečení, knihy, parfémy či alkohol.
Typickým znakem tehdejšího adventu byly nekonečné fronty před obchody. Dnes tomu tak není, neboť více než polovina dotazovaných (54 %) využívá k nákupu dárků e-shopy. Časová výhoda online nákupů spočívá v tom, že můžeme nakupovat i během pracovní doby nebo pozdě večer, kdy jsou kamenné prodejny již uzavřeny.
Dalším novodobým fenoménem jsou povánoční nákupy. „Z našeho průzkumu vyplývá, že 4 z 5 Čechů (82 %) se nechají zlákat na vánoční výprodeje. Není bez zajímavosti, že téměř polovina respondentů (46 %) uvedla, že záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, a to za vidinou výrazných slev. Každý sedmý vyznavač zvýhodněných nákupů zamíří do prodejen již 27. prosince. Zatímco více než třetina dotázaných (39 %) vyčká do ledna. Ve slevách nejčastěji nakupujeme elektroniku (58 %), oblečení a obuv (47 %),“ komentuje Ondřej Hák.
Témata: dárky, Vánoce
Související
26. prosince 2023 13:09
18. prosince 2023 11:18
14. prosince 2023 10:12
29. listopadu 2023 9:25
29. prosince 2022 9:27