Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou prezident podepsal na začátku září, vejde v platnost prvního prosince. Primárním účelem je zvýšit životnost jednotlivých smluv životního pojištění, aby nedocházelo k jejich rušení ještě před koncem platnosti. Ačkoliv původní návrh obsahoval desítky stran a podepsaná verze má pouze dvě, trhu se dotkne velmi výrazně. Hlavními body novely jsou zvýšení stornolhůty na pět let a také konec rozlišování rizikového a rezervotvorného pojištění.
Jedná se o negativní kroky směrem k poradcům, o kterých se poradenské společnosti zdráhají mluvit. Jak ale tvrdí ředitel společnosti Chytrý Honza Jiří Paták, na věc se dá dívat i pozitivně: “Souhlasíme se zákonodárci a uvědomujeme si, že je zapotřebí narovnat pokřivený trh a změnit jeho fungování. Abychom však dosáhli rovnováhy, musí mít tyto změny pozitivní dopad nejen na klienty, ale také na poradce.”
Doteď se někteří zprostředkovatelé často snažili pouze dotlačit klienta k podepsání nevýhodné smlouvy, aby za ni dostali co nejvyšší provizi, což mělo ale za důsledek následnou nízkou hodnotu odkupného, tedy peněz, které klient dostal zpět v případě zrušení smlouvy.
Krokem proti poradcům je zvýšení stornolhůty ze dvou let na pět. V praxi to znamená, že v případě zrušení smlouvy klientem do pěti let od podpisu čeká zprostředkovatele storno a musí vrátit část provize. Konkrétně 1/60 za každý měsíc, který zbývá do zmiňovaných pěti let od sjednání smlouvy.
Nadále už se také nebude rozlišovat rizikové a rezervotvorné pojištění (například investiční životní pojištění), což má za následek to, že se pětileté storno bude týkat i produktů, které neobsahují rezervotvornou složku, takže z nich v případě zrušení nevyplývá žádná náhrada.
Legislativní změny vedou k vyšší opatrnosti makléřských firem, protože riziko je spíše na jejich straně. To znamená, že se celková výše provize, kvůli nutnému vyššímu odvodu do takzvaného stornofondu, snižuje. Chytrý Honza proto přichází s modelem FairPay, který provizi nejenže nesnižuje, ale naopak výrazně zvyšuje. Pouze s tím rozdílem, že je vyplácena po částech a v průběhu let. V konečném důsledku tak poradce za kvalitně odvedenou práci obdrží ještě vyšší provizi a zákazníci zase kvalitnější a dlouhodobou službu. Nový model je tedy uzpůsobený pro pětileté stornolhůty.
“Jednoduše to znamená, že budou zprostředkovatelé pojištění placeni nejen za sjednání samotného produktu, ale také za péči o klienta v průběhu času. Tedy nejen za objem, ale konečně též za kvalitu,” dodává k tématu ředitel obchodní sítě Chytrého Honzy Jan Steinbauer.
Související
20. listopadu 2024 11:08
7. října 2024 13:16
16. srpna 2024 13:49
9. srpna 2024 17:34
7. srpna 2024 12:03