Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Rusové a Číňané jsou největšími úplatkáři na světě

Ruské a čínské firmy, které podnikají v zahraničí, uplácí nejčastěji na světě, pokud se snaží získat veřejné zakázky a lukrativní kontrakty. Informuje o tom ve středu server stanice BBC s odvoláním na studii provedenou organizací Transparency International (TI).

Rusko a Čína skončily nejhůře mezi 28 státy světa, které TI hodnotila. Nejlépe skončili Švýcaři a Nizozemci.

"Je skutečně znepokojující, že Čína a Rusko jsou na spodku žebříčku," uvádí organizace ve své zprávě. "S ohledem na zvětšující se obchodní vliv společností z těchto zemí, úplatkářství a korupce má zásadní dopad na sféry, ve kterých operují, a na společnosti, které chtějí na těchto trzích bojovat férově."

Rusko, které je na úplném spodku žebříčku, je podle TI zcela mimořádným případem. "Naneštěstí... v ruské veřejnosti a v businessu nejsou žádné ostrůvky poctivosti," řekla ředitelka ruské sekce TI Jelena Panfilova.

"Vlády G20 musí urgentně řešit úplatkářství v zahraničním obchodu," prohlásila pak šéfka TI Huguette Labelleová.

Podle TI je nejčastěji korupcí zamořeno zadávání státních zakázek - od svozu odpadu po budování komunikací. Značně je prý postižena i samostatná oblast stavebnictví.

Celý žebříček organizace Transparency International (od nejlepšího k nejhoršímu):

1. Nizozemsko, Švýcarsko

3. Belgie

4. Německo, Japonsko

6. Austrálie, Kanada

8. Singapur, Velká Británie

10. USA

11. Francie, Španělsko

13. Jižní Korea

14. Brazílie

15. Hong Kong, Itálie, Malajsie, JAR

19. Indie, Turecko

22. Saúdská Arábie

23. Argentina, Spojené arabské emiráty

25. Indonésie

26. Mexiko

27. Čína

28. Rusko

Témata:  Rusko Čína úplatky

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

15. září 2025 11:26

Podvodné e-shopy se maskují za známé značky. Odborníci radí, jak je rozpoznat

Podvodným e-shopům asi nikdy nebude konec. Zcela jistě jste se i vy s nějakým setkali. V lepším případě to skončilo rychlým odhalením, v tom horším poučením za bolestivou cenu. Mimo klasické praktiky, kdy e-shopy lákají pouze na výprodeje, se bohužel stále častěji objevují napodobeniny reálných prodejců, na jejichž jménu a případně i grafické podobě stránek podvodníci parazitují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy