Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Strašák jménem EET: Zkomplikuje život majitelům e-shopů?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Ačkoli se první vlna zavedení elektronické evidence tržeb kvapem blíží, e-shopů se tato povinnost začne týkat až od 1. března 2017. Již nyní se ale mnoho majitelů internetových obchodů obává, jaký bude mít EET na jejich podnikání dopad.

Jako velký problém se může jevit i pouhé rozdělení, které typy plateb podléhají elektronické evidenci tržeb a které nikoliv. Mezi prvně jmenované patří platba v hotovosti či kartou při osobním převzetí, kartou online, využití platebních metod typu PayPal nebo platba na dobírku, kdy prodejce inkasuje peníze od přepravce v hotovosti. V těchto případech je EET nutná a nevyhnutelná.

Pokud ale přepravce pošle prodejci peníze převodem na účet, je tato operace posuzována stejně jako peněžní převod od zákazníka a EET se na ni proto nevztahuje. Tuto výjimku s Ministerstvem financí na začátku léta vyjednala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, a ačkoli se před pár dny objevila zpráva, že výjimka byla zrušena, stále platí. Pro mnoho e-shopů však ani tato úleva nic neřeší.

„Z našich statistik vyplývá, že zákazníci stále nejčastěji využívají možnost dobírky, a to 41 %. Jako další nejoblíbenější je platba převodem na účet, celých 27 %. I kdyby si nechávali majitelé e-shopů posílat od přepravce peníze za dobírku převodem na účet, stále to znamená, že přibližně třetina objednávek a plateb podléhá EET. Ministerstvo tak pravděpodobně stejně moc detailní přehled o činnosti e-shopů nezíská a online prodejcům přibude zbytečná administrativa navíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodává: „Některé menší e-shopy by situaci mohly vyřešit tím, že budou nabízet pouze ty platební metody, které EET nevyžadují. Jedná se však o krok zpátky a navíc může znamenat ztrátu zákazníků.“

Pro snadné a časově nenáročné vyřešení EET je nutné si vybrat dobrý pokladní systém. Asi třetina e-shopařů nabízí možnost osobního odběru v kamenné prodejně, takže potřebují mít jeden systém pro oba obchody. „To umí Shoptet Pokladna, kterou samozřejmě mohou využít i ostatní prodejci. Veškeré informace o objednávkách, platbách, tržbách, ale i zákaznících mají na jednom místě a vždy dostupné. Prodávající například ocení našeptávač, který doporučí, co by mohl zákazníkovi k zakoupenému zboží ještě nabídnout. Naši zákazníci, kteří v rámci e-shopu využívají Shoptet Pokladnu, se nemusí nástupu EET obávat. Pracujeme na tom, aby pokladní systém vše vyřešil za ně,“ uzavírá Miroslav Uďan.

Témata:  EET (elektronická evidence tržeb) e-shopy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

16. listopadu 2024 11:56

Eurojackpot způsobil radost na Slovensku. Vyherce byl blízko miliardám, získal „alespoň“ miliony

V úterním losování Eurojackpotu se blížil k historickému rekordnímu jackpotu. Neznámý slovenský hráč uhodl všechna hlavní čísla, ale jedno dodatkové mu uniklo. Místo obří výhry 2,5 miliardy korun si tak odnáší „pouze“ 22 milionů.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy