Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: T-Mobile posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Operátor T-Mobile vzal zpět návrhy podané k Českému telekomunikačnímu úřadu na rozhodnutí sporu o nezaplacené faktury, protože s nimi nemá šanci uspět. Neváhá ale na své klienty následně poslat vymahače, kteří hrozí exekucemi a zabavováním majetku. To však bez rozhodnutí ČTÚ nemůže nastat.

Operátor T-Mobile posílá na své bývalé klienty inkasní agentury s požadavkem na zaplacení smluvních pokut třeba kvůli dřívějším opožděným platbám. „Na naši spotřebitelskou poradnu se obracejí zákazníci operátora, že jim vymahači vyčíslují náklady na exekuci, odvrtání zámku a podobně. Operátor se jim tak snaží nahnat strach, aby zaplatili dobrovolně,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a vysvětluje: „Bez rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu ale nemůže žádný exekutor přijít. T-Mobile ví, že spory nevyhraje, a tak zkouší spotřebitele oklamat ostře formulovanými dopisy.“ To přesto, že na posílání exekutorů bez exekučního titulu nemá operátor právo. A inkasní agentura nemá žádná jiná oprávnění než běžný podnikatel, nemůže se tak domáhat ani vstupu do bytu.

O existenci pokut bývalí zákazníci ani nemuseli vědět. Společnost T-Mobile schovávala smluvní pokuty do obchodních podmínek, což je zakázané. „Ústavní soud v roce 2013 ve svém nálezu řekl, že obchodní podmínky mají řešit technické aspekty smlouvy a smluvní pokuty nemohou být jejich součástí,“ připomíná Zelený a dodává: „Dnes podobné věci výslovně řeší občanský zákoník, který zakazuje překvapivá ustanovení v obchodních podmínkách smluv.“ Zatímco ČTÚ dřívější rozhodnutí Ústavního soudu respektuje, T-Mobile nikoliv.

dTest vyzývá T-Mobile k vysvětlení a bude podnikat další kroky. „Zatím to na nás působí jako uplatňování agresivních obchodních praktik. Strach z exekutorů má každý a vůbec se nedivíme, že mnozí pod výhružkami raději zaplatí, protože se obávají o svůj majetek,“ říká Zelený a upozorňuje: „Zákazníci mohou být navíc hlášeni do databáze SOLUS jako dlužníci, což mnohým může způsobit problémy při sjednávání půjčky nebo hypotéky, protože se tak jeví pro banku jako nedůvěryhodní. To vše kvůli neexistujícímu dluhu.“

Obrana ale není zrovna jednoduchá. Proto spotřebitelům doporučujeme, pokud jsou vyrozuměni o stažení návrhu ze strany operátora spolu s výzvou k vyjádření se (zda souhlasí se zastavením řízení či trvají na projednání věci), aby důkladně uvážili popsané skutečnosti, a je-li proti nim uplatňována pohledávka, kterou neuznávají, trvali na vydání rozhodnutí. Jen pravomocné rozhodnutí ČTÚ může s konečnou platností určit, zda operátor na peněžité plnění nárok má či nemá.

Pokud již v důsledku nevyjádřeného nesouhlasu se zastavením řízení ČTÚ vydal usnesení, že v řízení nebude pokračováno, mají zákazníci možnost sami účastnický spor iniciovat. V něm se mohou domáhat určení, zda pohledávka vůči nim uplatňovaná je po právu či nikoliv.

Témata:  dTest T-Mobile CZK

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.