Auta v zahraničních inzerátech mohou lákat velmi zajímavou cenou. Ale často se za nimi skrývá past na neopatrného kupujícího. Individuální dovoz ojetého vozu ze zahraničí je totiž docela rizikový a pokud nemáte dostatečné zkušenosti, raději se do něj sami nepouštějte. Neušetříte a riskujete mnoho problémů.
Mezi časté triky prodejců v zahraničí, kteří lákají kupující z východní části Evropy, patří nepravdivé údaje o ceně. Lze se setkat se situací, kdy prodávající inzeruje na první pohled pěkné auto s rozumnými kilometry za opravdu málo peněz. Ale na místě, až tam pojedete třeba tisíc kilometrů po vlastní ose, se dozvíte, že cena není úplná, že se k ní vztahují další poplatky a podobně. Ve výsledku pak nákup už nemusí být tak výhodný.
"Někteří prodejci také inzerují neexistující auta, jen aby nalákali kupující do svého obchodu," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Zájemce o auto se pak často nechá na místě umluvit ke koupi podobného vozu, ale třeba s chudší výbavou a v horším technickém stavu, jen aby nejel zpátky s prázdnou.
V tomto případě je vždy důležitá srozumitelná komunikace s prodejcem, většina se jich domluví lámanou angličtinou nebo němčinou. Například někteří prodejci blízko našich hranic umí i česky. Pokud ale chcete mít jistotu, že se vždy naprosto srozumitelně domluvíte, budete muset požádat někoho o tlumočení. A to také není levné.
Například při dovozu z Německa je komplikovaná dohoda ohledně placení a neplacení DPH. Daňová povinnost se vztahuje na kupujícího, který musí zaplatit DPH v zemi, kde auto přihlašuje, ve vašem případě tedy u nás. Jinak nemůžete auto jako soukromník přihlásit. Problém ale je, že podle německých zákonů je důkazní povinnost o DPH na prodávajícím a ten se bojí riskovat, že auto nepřihlásíte v ČR.
Proto někteří prodejci v Německu nechtějí auto bez DPH prodat, čímž by se vám cena výrazně zvýšila a stejně byste museli daň v Česku zaplatit. Právě i tady je velmi důležitá komunikace s prodejcem. "Výjimku tvoří koupě ojetého auta od soukromé osoby, která není plátcem DPH. V takovém případě již DPH neplatíte," upřesňuje Foltýn z Auto ESA.
Ovšem dohadování o ceně nepatří mezi jediná rizika při koupi auta na vlastní pěst v zahraničí. Kupující si musí dát také pozor na to, aby mělo auto platnou evropskou homologaci. U vozidel určených pro trh v EU je to prakticky bez problémů, ale některá dovezená auta z USA nebo Asie s tím mohou mít potíže. Vám by pak nezbylo než provést homologaci individuálně a to stojí i několik desítek tisíc korun.
Někteří prodávající se snaží vybrané ojetiny (typicky škodovky a volkswageny) cílit specificky jen na klientelu z Čech, Polska nebo třeba Slovenska. "Tam riskujete, že koupíte auto se stočeným tachometrem. Prodejce totiž sází na to, že auto projde technickou prohlídkou až v cílové destinaci, kde se jednoduše kilometry opíšou z tachometru a už nikdo nepátrá, kolik má auto skutečně najeto," říká Pavel Foltýn.
Obvyklým trikem bývají i drobné klauzule v kupní smlouvě, která je často psaná v cizím jazyce. Pokud dobře neznáte jazyk země, kde auto kupujete, opět si i pro tyto případy vezměte tlumočníka. Může jít totiž o omezení záruky, případně vás může smlouva zavazovat k nějakým poplatkům či smluvním pokutám. Samozřejmě se nikdy nelze zcela vyhnout riziku, že prodejce může narychlo prodávat auto v exekuci nebo s jinými právními vadami.
Individuální dovoz ojetého auta v zahraničí má skutečně smysl realizovat jen v případě, pokud sháníte specifický model, například veterána či exkluzivní sportovní automobil, který se na našem trhu téměř nevyskytuje. A v takovém případě je vždycky lepší a spolehlivější se obrátit na specialistu, ovšem za jeho služby si řádně připlatíte.
Pokud ale chcete běžné osobní auto, kterých je i na našem trhu dostatek, neměli byste se aut z domácí nabídky bát. Raději s poptávkou oslovte zavedeného a prověřeného prodejce ojetých vozů na českém trhu. Tak máte jistotu, že kupujete jen prověřené auto bez právních vad a v dobrém technickém stavu.
Témata: auta, Autobazary
Související
14. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 10:30
18. října 2024 10:13
3. října 2024 16:11
27. září 2024 9:33
29. srpna 2024 12:45