Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jihomoravský kraj získal nejvíce dotací, největší dluh má Olomoucký

Brno
Brno
Foto: Pixabay

Ani ne měsíc zbývá do voleb, které rozhodnou o tom, kdo příští čtyři roky bude vládnout třinácti českým krajům. Deník MF Dnes přinesl v pondělním vydání srovnání, kterak si české kraje v posledním volebním období vedly ekonomicky.

Ve srovnání hospodaření v loňském roce s rokem 2012 "obhájil" Olomoucký kraj pozici nejzadluženějšího kraje. Jeho dluh ovšem ve sledovaném období vzrostl jen mírně, z 3 855 milionů na 3 857 milionů. Na druhém místě zůstal Středočeský kraj, který ale snížil své zadlužení o více než 800 milionů korun. Aktuálně dluží kraj, kterému vládne sociálnědemokratický hejtman Miloš Petera, 2 694 milionů. Rychle se k němu přibližuje Jihomoravský kraj vedený hejtmanem Michalem Haškem, který dluží 2 540 milionů.

Až na Olomoucký kraj, který ve srovnání let 2012 a 2015 zvýšil svůj dluh jen o pouhé dva miliony, se všechny kraje na Moravě více zadlužily. Naopak kraje v Čechách své dluhy snižují. Až na Plzeňský kraj, jenže ten nemá co snižovat, hospodaří totiž bez dluhů! Moravští hejtmani se podle MF Dnes brání tím, že se jejich kraje zadlužily kvůli větším investicím, které ve srovnání s kraji v Čechách, v posledních letech realizovaly.

Ačkoliv hospodaří bez dluhů, dokázal Plzeňský kraj opravit nebo postavit nejvíce kilometrů silnic, celkem 1 039. Těsně druhý skončil Jihočeský kraj, který postavil nebo opravil 1 020 km silnic I. a II. třídy. Jihočeský kraj je rozlohou druhý největší. Ve výstavbě a opravě silnic naopak propadl ten největší kraj, Středočeský, který opravil nebo postavil jen 200 km silnic. Jen tři kraje opravily méně kilometrů silnic, všechny jsou ale výrazně menší než Středočeský kraj.

Oprava jednoho kilometru krajských silnic vyjde nejlevněji Pardubický kraj, který na kilometr silnic dává 232 tisíc korun. Podobnou částku, konkrétně 248 tisíc korun za kilometr opravených silnic, dává také Středočeský kraj. Naopak nejdražší opravy silnic I. a II. třídy mají v Moravskoslezském (548 tisíc korun za kilometr), Zlínském (512 tisíc Kč/km) a v Libereckém (507 tisíc Kč/km) kraji.

Pro rozhodování voličů je také velmi důležitý stav zdravotnictví v kraji. Do toho vloni nasypal nejvíce peněz Moravskoslezský kraj, který oproti roku 2012 navýšil výdaje na zdravotnictví o téměř 400 milionů a aktuálně na něj dává 1 168 milionů korun ročně. Předstihl tak Středočeský kraj, který naopak za tři roky snížil výdaje na zdravotnictví o více jak 200 milionů a aktuálně na něj dává 1 154 milionů korun. Na třetí místo se vloni posunul Pardubický kraj, který za tři roky více jak zdvojnásobil příspěvek, který vydává na zdravotnictví a vloni do něj z rozpočtu poslal 767 milionů korun.

Jihomoravský kraj se může pochlubit jedním významným prvenstvím. S velkým odstupem se ve srovnání jedenácti krajů stal tím, který získal největší dotace. Na Jižní Moravu putovaly dotace v hodnotě 42 miliard korun! Druhý Olomoucký kraj získal 26,8 miliard, třetí Jihočeský kraj pak 25,7 miliard korun. Ústecký a Moravskoslezský kraj neposkytly agentuře Czech Credit Bureau, která pro MF Dnes hospodaření krajů vyhodnotila, data.  

Témata:  Česko Brno

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2024 9:54

28. listopadu 2024 13:10

Adventní shon: Když spěch a nedbalost přinášejí neštěstí

Adventní období má být časem klidu, radosti a očekávání Vánoc. Ve skutečnosti se však často mění v hektický maraton, kdy nás pohltí nákupní horečka a přeplněné obchody. Předvánoční nákupy doprovází nejen stres a spěch, ale také rostoucí riziko dopravních nehod. Zácpy na příjezdových komunikacích, přetížená parkoviště, brzké stmívání a často nepříznivé počasí jsou jen některé z faktorů, které činí předvánoční provoz obzvláště náročným.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Obchodní boj mezi USA a Čínou přinese pokles světového obchodu

Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další strategický dovoz. Výsledkem navýšení cel pro Čínu na 25 % a 5 % pro zbytek světa způsobí v roce 2026 snížení nominálního růstu světového obchodu o 0,6 procentního bodu. Obchodní války mezi USA a Čínou se také negativně dotknou obchodu Evropské unie, vyplývá z analýzy společnosti Allianz Trade.