Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec dálničních známek? Auta by měla platit za ujetý kilometr

Dálniční známka 2015
Dálniční známka 2015
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Osobní automobily by měly na dálnicích platit podle toho, kolik ujedou kilometrů. V rozhovoru pro Hospodářské noviny to řekl šéf české pobočky Deloittu Josef Kotrba, která má ministerstvu dopravy radit ohledně mýta. Takový systém doposud platí pro kamiony.

Kolik kilometrů po placeném úseku silnice ujedete, tolik zaplatíte. Podobný princip platí i v jiných evropských zemích a podle Josefa Kotrby by prospěl i Česku. Neváhal by jím nahradit dálniční známky.

Vybrané peníze by pak stát mohl použít na stavbu nových silnic, řekl Hospodářským novinám. Ministr dopravy Dan Ťok ale o změně dálničních poplatků neuvažuje, vše tak prozatím zůstane při starém. Ministerstvu tak bude firma zatím radit jen s tím, zda bude mýtné vybírat pomocí mýtných bran, nebo přes satelit, a jestli jen na dálnicích a silnicích I. třídy, nebo také na těch nižších.

Ministerstvo dopravy na konci prázdnin uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Součástí ceny je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta.

Témata:  dálniční známky silnice, dálnice

Související

Aktuálně se děje

17. října 2025 16:01

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy