Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Za speciální potraviny se platit nebude, uklidňuje ministerstvo zdravotnictví

Ministerstvo zdravotnictví uklidňuje veřejnost, že pojišťovny v žádném případě nepřestanou hradit speciální potraviny lidem s metabolickými poruchami. Agentuře Mediafax to ve čtvrtek řekl mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

"Pokud se jedná o potraviny pro zvláštní lékařské účely, novela zákona o veřejném zdravotním pojištění nevyřazuje tyto přípravky ze systému úhrad. Změny nepřináší ani příloha číslo dvě, ani ustanovení týkající se nehrazení léčivých přípravků vydávaných bez lékařského předpisu," uvedl Sršeň. Zjednodušeně řečeno, podle ministerstva se novela týká léčivých přípravků, těmi ale speciální potraviny nejsou. Jejich používání v léčbě upravuje jiná norma. Odborná veřejnost v minulosti zaplavila ministerstvo dotazy a připomínkami ve chvíli, kdy příslušná novela prošla sněmovnou. Objevovala se tvrzení, že upravené zákony umožňují dvojí výklad a pojišťovny by spolu s vyřazením úhrad léků do 50 korun mohly přestat platit i speciální potraviny. Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) trvá na tom, že se potraviny z úhrad vyřazovat nebudou. Přesto rezort chystá další novelu, která tuto situaci zpřehlední.

Speciální potraviny potřebují například pacienti s fenylketonurií (dědičné metabolické onemocnění), ročně je vyjdou až na 350 tisíc korun. Pojišťovny je hradí jako jedinou účinnou léčbu. Pokud by se hradit přestaly, mohlo by to u nemocných vést k přerušení léčby, a tím i k ohrožení zdraví.

Témata:  potraviny

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy