Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Nenechte se nachytat. Statisícovou výhru za nákup jen tak nedostanete

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Stalo se vám, že jste v poštovní schránce našli objemnou obálku, která překvapivě oznamovala vaši nominaci na statisícovou výhru? Vypadá to, že si stačí jen objednat zboží z přiloženého katalogu a výhra je vaše. Nenechte se však nachytat. Nejspíše se jedná o zakázanou agresivní obchodní praktiku.

„Výhra v podobě konkrétní věci nebo finančního obnosu je pro spotřebitele silným lákadlem a obchodníci si toho jsou dobře vědomi. Například společnost BEAUTY LINE s.r.o. rozesílá zásilky s výherním kupónem a slibuje spotřebitelům pohádkovou výhru. Podmínkou je ovšem objednání výrobku a potvrzení přiloženého kupónu společností. Výhry se však spotřebitel nedočká, zpět k němu dorazí pouze objednané zboží,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

BEAUTY LINE s.r.o. zasíláním výherního kupónu oslovuje spotřebitele, kteří si už od ní alespoň jednou něco objednali na základě reklamy v časopise. Mohlo jít kupříkladu o revoluční přípravek na hubnutí nebo o údajně zázračný krém proti vráskám s hlemýždím slizem. Vystavený kupón je nepřenosný a jméno adresáta je neustále uváděno ve spojitosti s vyplacením výhry a výrazy „výherce“ či „jediný vítěz“. Hlavní cenou je 300 000 korun a při objednání většího počtu výrobků si výherce prý polepší o prémii v hodnotě 25 000 korun.

Výherní kupón je však spojen s objednávkovým formulářem a objednávka je podle samotného textu klíčem k výhře, přičemž ve formuláři je už jeden z produktů předvyplněný. Podle přiložených pokynů se má kupón doplnit o identifikační štítek přibalený v zásilce a nejpozději do 12 dnů poslat s objednávkou v předplacené obálce přímo oddělení udělování cen společnosti. Pocit štěstí z velké výhry umocňuje i pár vět údajně samotného generálního ředitele, který se nemůže dočkat okamžiku, kdy cenu šťastnému výherci osobně předá v hotovosti. Žádná výhra se však nekoná, byť spotřebitel objednávku vyplní, zboží převezme a zaplatí. Místo toho přicházejí další a další výherní kupóny, které svými formulacemi neodbytně naléhají, aby si jejich adresát opět u společnosti objednal. Zákazník pak možná znovu uvěří v možnost výhry, protože tentokrát by to třeba mohlo vyjít.

„Spotřebitelé by měli být více obezřetní k nabídkám různých výher navázaných na nákup zboží. Jedná se o agresivní obchodní praktiku, která může zásadním způsobem pozměnit chování spotřebitele tak, že se rozhodne k nákupu, který by za jiných okolností neudělal. Je třeba se rozhodovat pro koupi konkrétního výrobku kvůli němu samotnému, nikoli pro šanci vyhrát něco dalšího. Pokud byste bez příslibu výhry nic nekoupili, neměli byste nabídce podlehnout,“ radí Lukáš Zelený.

Témata:  dTest CZK

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

DCC promění pohodlnou platbu v drahou chybu

Platíte v zahraničí kartou a v tu se objeví nabídka – česká, nebo evropská vlaječka? Při pohledu na bílý a červený pruh, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín, se ve vás vzedme hrdost a na terminálu neomylně volíte národní chloubu.  Při pohledu do internetového bankovnictví však následně zjišťujete, že jste za nákupy během dovolené zaplatili více, než jste plánovali.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Mzdy rostou, opatrnost přetrvává: Jak data ovlivní ČNB a českou ekonomiku

Průměrná reálná mzda v Česku ve 2. čtvrtletí 2025 meziročně vzrostla o 5,3 %. Tento nečekaně silný růst, který překonal odhady trhu i ČNB, je klíčovým faktorem pro oživení spotřeby domácností. Zároveň však představuje argument pro stabilitu úrokových sazeb, což může brzdit jejich další snižování. Komentář k vývoji mezd připravil Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments.