Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Levné auto přes inzerát? Pozor, může to být nebezpečný vrak

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Koupě od soukromníka vypadá na první pohled velmi výhodně, ale existuje tu veliké riziko koupě bouraného vraku.

Množí se případy, kdy kupující ojetých aut naletěli podvodníkovi a koupili si od něj nebezpečný vrak svařený z několika různých nabouraných aut. Jenže většina kupujících nemá potřebné nástroje a zkušenosti, jak takové auto poznat. Zpravidla tak na ně čeká velmi nepříjemné překvapení na technické kontrole nebo v servisu, ještě hůře pak při dopravní nehodě.

Právě v bezpečnosti auta, které vzniklo svařením několika různých bouraných kusů, budou veliké mezery. Opravy aut mají jasně stanovené postupy a pokud se jedná o nehodu, ve které došlo k poškození základních nosných struktur vozu, je prakticky neopravitelný. To ale některé podvodníky nezastaví.

Právě vidina zisku z prodeje jinak nepojízdného a nepoužitelného vraku je lákavá. Jenže je vůbec možné takové auto rozpoznat, pokud ho kupujete jen tak na ulici od někoho, koho vůbec neznáte? "Bez důkladné kontroly vozu profesionálním náčiním v servisu a na zvedáku nemá kupující prakticky žádnou šanci opravený vrak poznat,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA.

Opraváři si samozřejmě dávají pozor na detaily, aby celé auto po svaření z různých kusů vypadalo dobře. Takové svařené auto má často i pěkný nový lak a na první pohled a dojem vážně nemusíte nic poznat. Ani testovací jízda nemusí vždy odhalit nepoctivou opravu. Nutná je skutečně důkladná prohlídka v servisu a například měření geometrie vozu.

Důležité je ale prověřit auto také administrativně, například zda nefiguruje v databázi pojišťoven jako vůz po totální škodě. V takovém případě je velice pravděpodobné, že konkrétní auto bylo účastníkem vážné nehody.

Velcí prodejci ojetých aut už ale většinou mají vlastní důkladné postupy při prověřování vykupovaných ojetých aut. Jenže co se děje s auty, která přísnou kontrolou na výkupu v autobazaru neprojdou? Končí právě v soukromých inzerátech a čekají na nezkušeného nebo jen neopatrného kupujícího.

Veliké riziko aut, která vznikla svařením z několika kusů, je v tom, že pokud nejsou původní nosné a deformační struktury vozu, nemůže posádku pořádně ochránit při případné nehodě. U takových aut často také chybí airbagy a může být značně zhoršena jejich antikorozní ochrana, se kterou si opravář vůbec nemusel lámat hlavu.

"Při případné nehodě hrozí, že vůz nebude chránit posádku tak, jak byl původně konstruován,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Pokud dojde k nárazu, pravděpodobně se takové nebezpečné auto v místě sváru rozlomí. Energie vzniklá při nehodě je extrémně vysoká a pokud jsou právě deformační a nosné prvky narušené, může být posádka vozu při případné i poměrně malé nehodě ve velkém nebezpečí.

Jak mít ale jistotu, že takové nebezpečné auto nekoupíte? Obraťte se na prověřeného prodejce ojetých vozů s přísnými standardy pro kontrolu vykupovaných a prodávaných vozidel. Jen tak budete mít jistotu, že si koupíte kvalitní auto a ne nebezpečný a rizikový vrak. 

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.