Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Levné auto přes inzerát? Pozor, může to být nebezpečný vrak

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Koupě od soukromníka vypadá na první pohled velmi výhodně, ale existuje tu veliké riziko koupě bouraného vraku.

Množí se případy, kdy kupující ojetých aut naletěli podvodníkovi a koupili si od něj nebezpečný vrak svařený z několika různých nabouraných aut. Jenže většina kupujících nemá potřebné nástroje a zkušenosti, jak takové auto poznat. Zpravidla tak na ně čeká velmi nepříjemné překvapení na technické kontrole nebo v servisu, ještě hůře pak při dopravní nehodě.

Právě v bezpečnosti auta, které vzniklo svařením několika různých bouraných kusů, budou veliké mezery. Opravy aut mají jasně stanovené postupy a pokud se jedná o nehodu, ve které došlo k poškození základních nosných struktur vozu, je prakticky neopravitelný. To ale některé podvodníky nezastaví.

Právě vidina zisku z prodeje jinak nepojízdného a nepoužitelného vraku je lákavá. Jenže je vůbec možné takové auto rozpoznat, pokud ho kupujete jen tak na ulici od někoho, koho vůbec neznáte? "Bez důkladné kontroly vozu profesionálním náčiním v servisu a na zvedáku nemá kupující prakticky žádnou šanci opravený vrak poznat,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA.

Opraváři si samozřejmě dávají pozor na detaily, aby celé auto po svaření z různých kusů vypadalo dobře. Takové svařené auto má často i pěkný nový lak a na první pohled a dojem vážně nemusíte nic poznat. Ani testovací jízda nemusí vždy odhalit nepoctivou opravu. Nutná je skutečně důkladná prohlídka v servisu a například měření geometrie vozu.

Důležité je ale prověřit auto také administrativně, například zda nefiguruje v databázi pojišťoven jako vůz po totální škodě. V takovém případě je velice pravděpodobné, že konkrétní auto bylo účastníkem vážné nehody.

Velcí prodejci ojetých aut už ale většinou mají vlastní důkladné postupy při prověřování vykupovaných ojetých aut. Jenže co se děje s auty, která přísnou kontrolou na výkupu v autobazaru neprojdou? Končí právě v soukromých inzerátech a čekají na nezkušeného nebo jen neopatrného kupujícího.

Veliké riziko aut, která vznikla svařením z několika kusů, je v tom, že pokud nejsou původní nosné a deformační struktury vozu, nemůže posádku pořádně ochránit při případné nehodě. U takových aut často také chybí airbagy a může být značně zhoršena jejich antikorozní ochrana, se kterou si opravář vůbec nemusel lámat hlavu.

"Při případné nehodě hrozí, že vůz nebude chránit posádku tak, jak byl původně konstruován,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Pokud dojde k nárazu, pravděpodobně se takové nebezpečné auto v místě sváru rozlomí. Energie vzniklá při nehodě je extrémně vysoká a pokud jsou právě deformační a nosné prvky narušené, může být posádka vozu při případné i poměrně malé nehodě ve velkém nebezpečí.

Jak mít ale jistotu, že takové nebezpečné auto nekoupíte? Obraťte se na prověřeného prodejce ojetých vozů s přísnými standardy pro kontrolu vykupovaných a prodávaných vozidel. Jen tak budete mít jistotu, že si koupíte kvalitní auto a ne nebezpečný a rizikový vrak. 

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.