Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Novinky od února: Mimosoudní řešení sporů, kotlíkové dotace...

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Se začátkem února došlo k výrazné změně v řešení spotřebitelských sporů, přestaly platit dálniční známky na rok 2015 a další kraj začal přijímat žádosti o tzv. kotlíkové dotace.

Dálniční známky Sice se to opakuje každý rok, ale spousta řidičů na to stejně zapomíná. Dálniční známka platná na rok 2015 přestává od 1. února platit! Roční dálniční známky mají platnost 14 měsíců a platí vždy od 1. prosince roku předcházejícího vyznačené platnosti do 31. ledna roku následujícího po roku platnosti. Tedy dálniční známky na rok 2016 platí už od 1. prosince 2015 až do 31. ledna 2017.

Pokud nemáte dálniční známku na rok 2016, vůbec na dálnice nevyjíždějte! Hrozí vám totiž pokuta 5 tisíc korun, ve správním řízení až 100 tisíc! Od 1. ledna byly bývalé rychlostní silnice převedeny na dálnice, netýká se to dvou komunikací. Bývalé rychlostní silnice R35 mezi Turnovem a Libercem a sedmikilometrového úseku bývalé rychlostní silnice R63 mezi Teplicemi a Řehlovicemi, kde plynule navazuje na dálnici D8 do Drážďan, které byly převedeny zpět na silnice I. třídy. Především tedy řidiči cestující mezi Turnovem a Libercem si letos dálniční známky kupovat nemusí.

Kotlíkové dotace Další z krajů začal 1. února přijímat žádosti o tzv. kotlíkové dotace. O příspěvek na výměnu kotle mohou žádat nově také občané Moravskoslezského kraje. Moravskoslezský kraj nabízí vůbec nejštědřejší podmínky. Z vlastního rozpočtu přidává k dotaci dalších 5 %. Prakticky všechny obce navíc leží v tzv. prioritním území, kde se k dotaci připočítává dalších 5 %. Obyvatelé kraje tak podle typu kotle mohou získat dotaci až do výše 90 %!

Psali jsme: Dotace na kotel: Návod, jak získat peníze od státu

Změny v dopravě Cestující využívající příměstské vlaky v okolí Prahy mohou od 1. února cestovat ze všech stanic na všech železničních tratích pražské integrované dopravy. Musí však mít platnou jízdenku. Tam, kde není možné si jednorázovou jízdenku na nástupišti označit, musí ji cestující mít označenou z jiného dopravního prostředku, typicky autobusu. Na rozdíl od předchozí praxe už může do vlaku nastoupit.

Změny v reklamacích Se zásadními změnami přišla novela zákona o ochraně spotřebitelů. Ti se teď mohou v případě sporu s obchodníkem vyrovnat také mimosoudně. Ministerstvo průmyslu a obchodu si tím slibuje, že nové řešení sporů ušetří spotřebitelům čas a peníze a také ulehčí justici.

Pokud se spotřebitel snaží něco reklamovat, obchodník mu reklamaci zamítne a spotřebitel má stále pocit, že je v právu, může se nově obrátit na Českou obchodní inspekci (ČOI). Na jejím webu najde formulář, kterým iniciuje mimosoudní řešení spotřebitelského sporu. Pokud se ale strany nedohodnout ani pod vedením mediátora z ČOI, bude následovat soud. ČOI totiž vydává pouze doporučení, není oprávněna rozhodovat.

ČOI nenáleží právo řešit spory v oblasti finančních služeb, které řeší Finanční arbitr, spory v oblasti telekomunikací, které připadají na Český telekomunikační úřad a spory v oblasti energetiky. S těmi se musí spotřebitelé obracet na Energetický regulační úřad. V budoucnu budou moci spory řešit také profesní komory s povinným členstvím, kupříkladu advokátní komora, nebo organizace zřízené za účelem ochrany spotřebitele, kterým ale ministerstvo průmyslu a obchodu udělí licenci.

Témata:  kotlíková dotace silnice, dálnice ekonomika

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy