Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Přihlašujete nebo převádíte auto? Neopakujte stejné chyby

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zejména po změně zákona je převod a přihlášení auta komplikovanější. Plno lidí dělá stále stejné chyby.

Od ledna letošního roku je komplikovanější přihlásit a odhlásit motorové vozidlo, ať už se bavíme o autě nebo motocyklu. Úředníci zrušili poměrně praktický institut polopřevodu, takže nyní je potřeba obstarat všechny úkony najednou na úřadě obce s rozšířenou působností v místě bydliště prodávajícího.

Sice se to od příštího roku změní a již bude možné provést převod na jakémkoli úřadě obce s rozšířenou působností, ale to nic nemění na tom, že institut polopřevodu, kdy jste jednoduše odhlásili auto na nového majitele a pak mu poslali doklady, načež si on auto dohlásil, již nejde praktikovat.

"Cílem změny mělo být ochránit zákazníky před nákupem vozu s nejasným právním původem nebo s chybami v dokumentaci,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Když už se pak kupující a prodávající dokázali potkat v jednom čase na úřadě, docházelo ke komplikacím a chybám. Zde jsou nejčastější z nich.

Velmi častou chybou je absence všech potřebných dokladů k přehlášení vozidla, zejména pak malého a velkého technického průkazu. Pokud se obě strany dohodly, že vozidlo odhlásí a znovu přihlásí jedna z nich, často lidé zapomínají na to, že plná moc musí být notářsky ověřená "Administrativu odhlášení a přehlášení vozidla řešíme za naše zákazníky my, ať už auto kupují nebo prodávají,“ upozorňuje Svoboda.

Velmi často zapomínají lidé na řádné zákonné pojištění vozidla. Úřad vám auto nepřehlásí, pokud nemáte sjednané zákonné pojištění odpovědnosti. Pozor, pokud si sjednáváte sezónní pojištění, které může být někdy výhodné, například u aut provozovaných jen v určitém období jako třeba u motocyklů. Důležité je mít takovou smlouvu a zelenou kartu, která platí celý rok.

Obvyklou chybou je i absence evidenční kontroly nebo její vypršená platnost. Pokud si například děláte před převodem auta i technickou prohlídku, ta platí jako evidenční kontrola pouze deset dní.

Dnes již není možné provozovat vozidlo v tzv. polopřevodu. Prodávající, který se dohodne na administraci převodu se soukromým kupujícím, tak poměrně riskuje, neboť případná sankce za provozování nedohlášeného vozidla jde za ním. "Podle nové právní úpravy hrozí pokuta až 50 000 korun za opožděnou registraci vozidla,“ varuje Tomáš Svodoba z Auto ESA.

Pokud chce mít prodávající ale i kupující klid, je lepší se obrátit na zkušeného a prověřeného obchodníka s ojetými vozy, který vyřídí potřebnou administrativu za něj. Kupující nebo prodávající tak ušetří spoustu času, který by jinak strávil běháním po úřadech.  

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:03

6. března 2025 20:21

Fico prosadil své: Ukrajina umožní tranzit ruského plynu, ceny plynu v EU klesají

Slovenský premiér Robert Fico dosáhl svého. Lídři zemí EU se za něj dnes postavili, takže Ukrajina bude muset Slovensku pustit plyn, i kdyby měl být ruský. Plyn v EU tak i proto dramaticky zlevňuje. za poslední necelý měsíc jeho burzovní cena spadla o více než třetinu.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Služební cesta: Co vše platí firma a jaké náhrady vám náleží

Cestovní náhrady jsou klíčovým tématem pro zaměstnavatele i zaměstnance, jelikož upravují výdaje spojené s pracovními cestami, jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Tento systém náhrad vymezuje, jaké výdaje jsou uznány jako pracovní náklady a jakým způsobem se mají proplácet. Je důležité pochopit, že cestovní náhrady nejsou pouze záminkou k refundaci nákladů, ale jsou podloženy právními předpisy, které zajišťují spravedlivé zacházení se zaměstnanci a správné vykazování výdajů pro zaměstnavatele.