Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Roste zájem investovat do fyzického zlata po malých částkách

Zlato, ilustrační fotografie
Zlato, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Investování do fyzického zlata po malých částkách okolo 500 Kč se v Česku těší stále většímu zájmu. Více než 52 % lidí se už nepovažuje za investory, ale spíše za drobné střadatele. Vyplynulo to z průzkumu GOLDEN GATE CZ a.s., lídra českého trhu v investicích do drahých kovů.

Nejčastějším argumentem pro fyzické držení drahých kovů je rozdělení portfolia, tedy ochrana proti znehodnocení úspor finanční krizí nebo inflací. Důležitou motivací jsou také úspory na důchod. U zlata je to zejména momentálně velmi příznivá cena.

Zlato nebo stříbro považuje za pojistku proti znehodnocení peněz v rámci svého spoření 61 % respondentů. Na důchod si tímto způsobem spoří 14 % oslovených, 12 % takto spoří dětem nebo vnoučatům a 10 % lidí spoří se záměrem zhodnocení své investice v okamžiku růstu ceny drahých kovů. 

Průzkumu, který uspořádala GOLDEN GATE CZ a.s., se zúčastnilo 900 lidí z řad investorů, menších střadatelů a zájemců o spoření do drahých kovů. 

Lidé slitky fyzicky získají, až na ně naspoří

„Průzkum nám ukázal, jak moc si lidé začali uvědomovat, že nemusí spořit velké částky, ale že jim stačí třeba 500 korun měsíčně. Spořit lze do zlatých či stříbrných slitků – jakmile naspoří na slitek, fyzicky jej dostanou. Je jisté, že nikdy nebude stát nula korun. O zlato je zájem mezi drobnými střadateli po celém světě, je možné ho rychle prodat kdekoli, třeba i na druhé straně zeměkoule,“ říká Pavel Ryba, obchodní ředitel společnosti GOLDEN GATE CZ a.s. 

Přes 43 % lidí nemá přesný časový plán spoření. Ten podle nich závisí na finanční situaci a ceně kovu. Déle než 15 let chce takto spořit 29 % respondentů. Zbytek plánuje tento typ spoření na 5 až 15 let. 

„Zlato své místo v portfoliu určitě má. Jedná se o poměrně nenáročnou investici, která zároveň slouží jako zajištění proti inflaci nebo krizovým ekonomicko-politickým situacím. Pravděpodobnost výskytu těchto vysoce rizikových situací během jednoho lidského života přitom není zanedbatelná a posledních 70 let klidu je z historického hlediska spíše jen ojedinělou výjimkou. Cena zlata navíc po korekci z minulých let začíná být poměrně zajímavá,“ říká Jaroslav Brychta, hlavní analytik finančních trhů X-Trade Brokers. 

Cena stříbra je rekordně nízko

Až 97 % lidí, kteří spoří do drahých kovů, se zajímá o potenciál stříbra. Hlavním důvodem, proč lidé stříbro nakupují, je jeho podhodnocená cena, jak uvedlo 35 % dotázaných. Stříbro je nyní 70krát levnější než zlato. Pro 26 % respondentů je u stříbra důležité jeho praktické využití. Tato komodita má podle nedávných studií přes 10 tisíc možností uplatnění v průmyslu.  

Stříbro považuje 20 % lidí za ideální zajištění proti inflaci. Vzácnost fyzického stříbra, kterého je v nadzemních zásobách na světě pětkrát méně než zlata, oceňuje 14 % oslovených.

Témata:  zlato

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.