Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Tisíce domácností se během prvního týdne registrovalo ke změně dodavatele energií

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Kampaň „Chci výhodnější energie“ spustila nezávislá spotřebitelská organizace dTest, která si klade za cíl získat nízké ceny a lepší podmínky od dodavatelů elektřiny a plynu pro zapojené účastníky. Registrace je nezávazná a po týdnu od spuštění se do hromadné změny dodavatelů energií přihlásilo přes 8 000 domácností.

Smyslem kampaně je spojit síly, a získat tak silnější vyjednávací pozici vůči dodavatelům energií, tedy i nižší ceny a lepší smluvní podmínky pro zapojené spotřebitele. Organizátoři předpokládají desítky tisíc zaregistrovaných domácností.

„Hromadná změna dodavatele je založena na jednoduchém principu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici společně mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. Jsme rádi, že kampaň vzbudila zájem spotřebitelů, lidé chtějí změnu,“ uvádí Martin Černý, ředitel spotřebitelské organizace dTest.

Podmínky aukce ohlídá dTest

Registrace je zcela nezávazná a bezplatná. Po ukončení této fáze proběhne v únoru 2016 online aukce, v níž bude vybrán dodavatel energií, který předloží nejlepší nabídku. Po aukci každý zaregistrovaný spotřebitel obdrží osobní nabídku s výpočtem možné úspory při změně dodavatele. Bude jen na něm, zda se ji rozhodne přijmout, nebo ne. 

Zkušenosti z evropských zemí ukazují, že hromadné změny dodavatelů energií mají potenciál iniciovat změny na celém trhu. „Byli jsme svědky toho, že i ti dodavatelé, kteří se do aukce nezapojili, nakonec snížili ceny,“ podotýká Örjan Brinkman, prezident Evropské spotřebitelské organizace (BEUC), která hromadné změny dodavatelů energií dlouhodobě podporuje.

Domácnosti v České republice často platí za elektřinu a plyn více, než je nutné. Trh není transparentní a spotřebitelé mají obtíže se zorientovat v nabídce a vyhodnotit, který produkt je pro ně nejvýhodnější. Tyto bariéry mnoho spotřebitelů odrazují od změny dodavatele, a tak zůstávají u toho stávajícího, ačkoli pro ně podmínky nejsou výhodné. Proto se dTest rozhodl uspořádat hromadnou změnu dodavatelů energií. Je to vůbec poprvé, co podobnou akci v Česku pořádá spotřebitelská organizace.

Registrace probíhá na webových stránkách www.ChciVyhodnejsiEnergie.cz. Zapojit se mohou spotřebitelé z celé České republiky. Uživatelé, kteří mají své jméno vedeno na více odběrných místech, se mohou do kampaně přihlásit pro každé místo zvlášť. Maximální úroveň spotřeby elektřiny je 50 000 kWh za rok, v případě plynu je to 100 000 kWh.

Témata:  energetika dTest

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.