Co si ohlídat při autonehodě? 7 tipů, které vám ušetří peníze

Zvěř přebíhající silnice, ranní námrazy a mlhy, brzké stmívání. Na podzim musí i opatrní a zkušení řidiči počítat na cestách s větším počtem nástrah. Vedle možných zdravotních následků se havárie zpravidla projeví výrazně i po finanční stránce. „To, že řidiči havárii nezaviní, platí za povinné ručení nebo mají sjednané havarijní pojištění, ještě neznamená, že kvůli nehodě nebudou muset sáhnout do svých úspor,“ říká Martin Kýjonka, odborník na neživotní pojištění a analytik společnosti Broker Trust.

Ilustrační fotografie
reklama

Podívejte se na co si dát pozor, abyste za případnou nehodu nezaplatili víc, než je nutné.

Pozor na přezutí. Od listopadu do dubna musí řidiči jezdit se zimními pneumatikami, pokud na vozovce je (nebo hrozí) námraza, náledí či sníh. Policie může řidiči s letními gumami v takovém případě vystavit blokovou pokutu až do výše 2000 korun. O mnohem více peněz můžou přijít řidiči, kteří by od listopadu do dubna na letních pneumatikách havarovali.

„Již dříve soudy rozhodly, že pokud je v tomto období příčinou nehody absence zimních pneumatik, pojišťovna má právo krátit plnění u havarijního pojištění, případně uplatnit regres u povinného ručení, tedy požadovat po řidiči náhradu vyplacených peněz. Pojišťovny se tak o stav pneumatik při nehodách v zimě zajímají a řidiči, kteří vyjedou na letních pneumatikách, riskují, že budou ze svého hradit veškeré škody,“ varuje Martin Kýjonka.

Stejně tak pojišťovny vymáhají škody, které z povinného ručení zaplatí poškozenému, pokud řidič způsobí nehodu v opilosti nebo pod vlivem návykových látek. Plnění se krátí také v případě, že cestující nebyli v době nehody připoutaní.

Silniční supi. Pokud dojde k autonehodě a řidiči potřebují s jejím řešením pomoci, vždy by měli telefonovat své pojišťovně, která zajistí asistenci. Na bourající řidiče často číhají lovci nehod známí jako „silniční supi“. Tyto neautorizované asistenční společnosti bývají u nehod velmi rychle a využívají stresu řidičů. Nechají je pod tlakem podepisovat plné moci k zastupování vůči pojišťovně, smlouvy na odtahy či servis.

„Tyto společnosti si za své služby často účtují přemrštěné částky, které pojišťovny odmítají proplácet v plné výši. Firmy pak vymáhají rozdíly v plnění přímo po řidičích. Rozhodně se proto vyplatí mít uložené číslo na asistenční službu své pojišťovny v telefonu a se zástupci cizích společností vůbec nejednat. Jednou z dalších výhod, proč volat právě autorizovaným společnostem konkrétní pojišťovny, je fakt, že hovory nejsou speciálně zpoplatněny jako u některých jiných asistenčních služeb,“ říká Martin Kýjonka. 

Střety se zvěří. Obzvlášť na podzim stoupá počet případů, kdy se auto střetne se zvěří. Při takové události musí řidič zavolat policii. Ta nehodu zdokumentuje, informuje místní myslivecké sdružení a to zajistí případný odvoz sraženého zvířete. Řidič si nesmí uhynulé zvíře odvézt, hrozilo by mu obvinění z pytláctví. A jak je to s úhradou škod na vozidle? V případě, že řidič má havarijní pojištění nebo připojištění k povinnému ručení, likviduje tyto nehody pojišťovna. Řidiči jen musí počítat se sjednanou spoluúčastí. Pokud majitel vozidla takové pojištění nemá, musí uhradit náklady na opravu ze svého.

„V případě srážky s hospodářským či domácím zvířetem lze zaplacení škody vymáhat po majiteli zvířete, který nezajistil, aby neohrožovalo dopravu. Lesní zvěř ale nemá žádného majitele, na kterém by bylo možné škodu vymáhat.  Ten, kdo na podzim často jezdí místy s výskytem divoké zvěře, by se tak měl proti střetu s ní připojistit. Vyjde ho to na pár stokorun ročně,“ radí Martin Kýjonka.

Za výjezd policie neplatíte. Při menší nehodě bez zranění, kdy se obě strany shodnou, kdo je viníkem, škoda nepřesahuje sto tisíc korun a není poškozen majetek třetí strany, není nutné přivolávat policii. Stačí, když řidiči vyplní záznam o nehodě a informují svou pojišťovnu, která pak situaci dále řeší. Dobré je pořídit i fotografie, třeba mobilním telefonem. Za přivolání policie k nehodě ale řidiči nic neplatí, a pokud si vzniklou situací nejsou jistí, neměli by s tím váhat. Policii je dobré zavolat i v případě, že nelze odhadnout výši škody. V případě, že by byla vyšší než sto tisíc korun a u havárie by nezasahovala policie, může totiž pojišťovna krátit plnění.

Ověření výše spoluúčasti. Levné havarijní pojištění může lákat nízkou cenou, ale dokáže nepříjemně překvapit vysokou spoluúčastí nebo množstvím výluk, kdy pojišťovny krátí plnění. „Na trhu je obrovské množství pojistných produktů. Vyznat se v jednotlivých podmínkách, složitě formulovaných výlukách a najít tu nejvýhodnější smlouvu je velmi náročné. Vyplatí se proto obrátit na odborníky. Kvalitní poradce nabídne klientovi několik variant pojistek od více pojišťoven a s různou kalkulací i podle jeho konkrétních potřeb a požadavků,“ říká Martin Kýjonka z Broker Trustu. 

Ztráta bonusů. Při malé škodě na vozidle, kdy si řidiči například po najetí do betonového sloupku promáčknou blatník, stojí za zvážení, zda událost pojišťovně vůbec hlásit. Započítání spoluúčasti a odečtení budoucích bonusů, které pojištění zlevňují, totiž může vyjít dráž, než když řidič zaplatí následky nehody sám ze svého.

Kolik stojí výměna skla? Častým připojištěním je pojištění skel, především toho čelního. Před sjednáním pojištění by si měl majitel auta ověřit, kolik bude výměna zničeného skla v případě jeho vozu stát a přizpůsobit tomu výši pojistného krytí, aby nemusel případnou výměnu doplácet ze svého. U některých automobilů cena výměny přesahuje i 25 tisíc korun. S oceněním skla u konkrétního vozu pomůže i finanční poradce, který k tomu má aktuálně platné nástroje a navrhne tak i dostačující pojistku.

Témata: auta

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky